FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har ett par frågor angående att regga AB, taget från bolagsverket: Vilka uppgifter behövs? När du anmäler ett aktiebolag behöver Bolagsverket bland annat namnförslag verksamhetsbeskrivning Bolaget kommer att driva ett datingcommunity online. Har hört att man ska vara noga med verksamhetsbeskrivningen så man inte får problem med avdrag som faktiskt har med verksamheten att göra, vad ska man tänka på här? Aktiekapital Vi vill sätta in 100tkr men endast använda 50tkr som AK, funkar detta eller blir isf AK 100tkr iom att vi satt in den summan? Antal aktier Vad skriver man här, finns det nån standard/praxis? vilka som ska vara ledamöter, suppleanter Vi är 4 delägare. Räcker det med en ledamot och en suppleant? Vad gör suppleanten? vem som ska vara revisor Det finns tydligen inget krav på revisor i ickepublika bolag, lämna detta blankt? uppgifter om hur många aktier varje stiftare tecknar sig för Vi har avtalat om ägandet i %, bara att fördela aktierna därefter. Hur sätter man totalsumman aktier? priset på aktierna Endast jag kommer lägga pengar för marknadsföring. Kan man dela ut aktier utan att det sker en transaktion av pengar? Företagets adress Vi kommer inte ha nåt kontor till en början, skriva samma adress som firmatecknaren? vem som är stiftare kontaktuppgifter bankintyg, dvs. intyg som visar att aktiekapitalet är inbetalt. Vet att dessa frågor kan besvaras av Bolagsverket men de är rätt hopplösa, i vissa fall kan de själva inte svaren. Hjälp uppskattas, tack! dbbb |
||
![]() |
![]() |
|
|