FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan ! Jag har länge sökt runt och funderat på detta men känner nu att jag behöver starta en tråd för att kunna få klarhet i det hela.
Ska snart lansera en .com hemsida och behöver hjälp. Om vi säger att sidan blir så populär som jag vill, så kommer det vara en hel del unika besökare. Men då är frågan, hur ska jag gå tillväga med hosting, när ska jag expandera? Det som kommer att ta prestanda är en lång lista, runt 30-40 st rader hämtas direkt via mysql när en besökare kommer in på sidan sedan får man scrolla ner för att det ska hämtas mer. Sidan kommer inte att ha en inloggningsfunktion eller liknande nu. Jag vet inte vilken typ av hosting jag ska börja med, men jag har lagt upp en plan som jag vill att ni ska kolla på. Unika besökare 1-3000: Shared hosting 3000-10.000: VPS Hosting 10.000+: Dedikerad server Låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ju jättebra att du planerar för framtiden om du skulle växa snabbt, men jag ser inte riktigt poängen med att sätta upp en sådan plan även om den är väldigt ungefärlig. Vad som är rimligt beror på så många olika faktorer som jag inte har någon aning om så jag kan knappast en gissa.
Är det bara en så enkel sak som du beskriver borde du ju inte behöva så mycket. Den MySQL-queryn borde du ju kunna cachea i en fil på ditt webbhotell för att undvika att hämta ifrån databas. En såpass enkel sida borde du kunna köra rätt länge på shared hosting skulle jag tro. Men det skadar ju inte att du förbereder dig och lär dig lite om hur man sköter en VPS för att sedan kunna flytta över dit när behovet uppstår. Senast redigerad av pelmered den 2011-04-18 klockan 00:31 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Börja med shared hosting,när du växer ur det - då kan du tackla ev. skalproblem. Hönan och ägget du vet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
30-40st rader på hur många besökare i sekunden?
30-40st rader är normalt för MySQL, har du satt upp dina index korrekt i MySQL och har en optimerad sökfråga så kommer MySQL knappast att märka av att du ställt frågan mot den. Problemet jag ser att du kan få är om du ligger på en överbelastad maskin, detta är då ett problem för webbhotellet och inte för dig. Shared hosting är något för dig nu, det är när du vuxit såpass att webbhotellet kontaktar dig och vill slänga ut dig, som du skall börja kika på en annan lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ungefär som att resonera såhär:
Jag och min tjej kommer skaffa barn, man vet ju aldrig, vi kanske får åttlingar, alltså behöver vi ha en villa eller lägenhet med minst 10 rum. Det är väl lika bra att skaffa det direkt, ellerhur? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, tack för alla svar. Det är sant att det är så mycket faktorer som spelar in så det blir svårt att planera som jag gjort.
Kommer börja med shared hosting då och det märks väl när det är dags att expandera. ![]() Anledningen till att jag ville ha lite koll var att jag hade stora problem med mitt förra projekt när det gäller den här delen. Senast redigerad av Jimmyz den 2011-04-18 klockan 11:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Skalning bör man ta höjd från initialt och ha en plan för, det är inte roligt alla gånger att göra serverflytt. Kolla upp ett webhotell som har rimliga priser i en eventuellt övergång från shared till VPS eller dedikerad och håll dig till samma webhotell så gör dom flytten åt dig.
Lev väl Ciao |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har man kompetensen av att drifta en VPS så är inte prisskillnaderna särskilt stora
mellan en bra VPS och ett bra webbhotell. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller fullständigt med KristianE, speciellt om det funkar att ha VPS:en i något annat land inom EU.
Jag betalar ungefär lika mycket för min VPS som jag skulle ha gjort för ett svenskt webbhotell; och jag kan hosta alla mina sidor på VPS:en samt ha betydligt mer kontroll över allt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Med det sagt så går det inte att ställa upp några generella siffror på det vis TS gjorde i det inledande inlägget. Det går mycket väl att köra 10000 besökare per dag på ett webbhotell samtidigt som det kan bli problem med 1000 besökare per dag. Det beror helt på hur sajten är uppbyggd. Om du känner dig väldigt osäker och ser det här som ett väldigt viktigt initialt beslut så pröva att göra några belastningstester och utgå från dessa.
![]() |
Svara |
|
|