FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har aldrig hållt på med affiliating, reklam eller annonsering. Mitt i princip enda område är webdesign / utveckling. Har väl även pluggat lite inom SEO och lärt mig en del vettiga saker från diverse bloggar (bland annat sweelys blogg nabillionare.se), folk, videos och egna hemsidor.
Men som sagt, en sak jag aldrig hållt på med är sådana där "reklamsidor". Ni vet vad jag menar, det kan vara typ domäner såsom "gå-ner-i-vikt.nu", "allt-om-iphone.nu", "acneproblem.se" eller liknande. Med andra ord, hemsidor vars domäner är extremt tydliga på vilket område det har att göra med. Men en sak har tamefan alla dessa gemensamt, de är otroligt fula. Ok, jag förstår att man kanske inte vill lägga ner massa tid / pengar på att skaffa sig en überdesign @ simplebits eller dylikt. Men det jag alltid möts utav (i princip utan undantag) är en kritvit, extremt tråkig wordpress-mall fylld med text, länkar och lite bilder. Varför? Av vilken anledning? Jag klankar inte ner på er (ifall någon nu känner sig träffad ![]() Det känns som att ifall man hade lagt ner liiite mer energi på designen och utformandet, att den sidan isåfall skulle bli bättre ihågkommen utav besökaren. Så, hur kommer det sig? Är det ur en SEO-punkt sådana hemsidor måste vara tråkiga, sakna logotyp, snustorr grå navigation och ingen personlighet? Tänkte mig ifall google lättare filtrerar ut den "vettiga informationen" eller liknande. Nej men ärligt, inget ont menat mot er som sysslar med sådant. ![]() ![]() Senast redigerad av Solaris den 2011-04-22 klockan 12:39 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Besökare tenderar att klicka mer på annonser på fula sidor. Det är nog en av förklaringarna.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Man vill ju ha en sida som folk klickar sig ifrån. Det är ju så man tjänar pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Häftig webbdesign tillför inget värde till webbsidorna och som tidigare skribenter skriver så genererar sidorna mer pengar utan fancy design.
Användaren ska fokusera på innehllet (i detta fall annonser) och inte förtrollas av den omkringliggande designen. Webbdesign för att få fancy sidor kostar bara massor av pengar (till webbdesignern) men ger inte ökade intäkter i motsvarande mån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Aha ok, smart. Tänkte inte riktigt på att man ville lägga så mycket fokus på annonser och dylikt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har ställt mig samma fråga; beroer det på ointresse för design eller finns det någon bakomliggande tanke? Men precis som Kapten skrev så tenderar "fula" sajter att få mer klicks.
Experimenterar dock med en ny sajt, se signatur, där det är fokus på design. Ska bli intressant att få ut lite resultat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
När man gör webbdesign måste man hela tiden tänka på vilket budskap som ska nå fram till besökaren, och skapa ett mervärde för besökaren. Fancy webbdesign motverkar det syftet i och med att det avleder användarens uppmärksamhet från budskapet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det jag egentligen menade var väl att istället för kritvita sidor, avsaknad av logotyper m.m så kan man prestera snäppet mer. D.v.s kanske ha ett litet bakgrundsmönster, en liten logotyp, kanske någon diskret gradient m.m. Med andra ord, göra sidan liite mer personlig, och på så sätt få den att sticka ut lite från alla andra affiliate-sidor, men fortfarande tillräckligt "informativ" så att besökaren inte missleds. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Bra med stora tydliga typsnintt med bra kontrast mot bakgrunden, exempelvis svarta tecken på vit bakgrund. Många webbdesigner använder ljusgrå text på något mörkare bakgrund vilket är hopplöst att se. Men de hyllas ofta av andra webbdesigner för "kreativ" design, men den är helt oanvändbar i praktiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det enkla svaret är att många har högre CTR på fula sidor. Detta är den mest profitabla lösningen när man endast har Adsense och liknande som inte kan impleteras i texten.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|