FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
Har en sajt som ligger halvt bra till i google på mina sökord jag rankar för. Dock vill jag "lvla" upp mig lite nu och förbättra lite saker på sajten. Men min fråga är, jag har gjort länkbyte med några olika sajter samt att jag länkar till sidor med mycket trust. Ska dom sidorna jag länkar till med mycket trust fortfarande ha no-follow taggen eller sak jag ta bort det? Om jag nu ska ta bort den, finns det något bra plugin som bestämmer vilka länkar som ska ha no-follow tag eller inte? Sen innan jag avslutar tråden ställer jag fråga nummer två. Man ska ju även länka internt. Ska dom länkarna ha nofollow eller ej? Och vad spelar det för roll isåfall (förrutom att de får länkkraft från respektive sida). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
NoFollow ska du endast sätta på länkar som du inte vill skicka vidare någon kraft till. För din egen del spelar det ingen roll om du har Do- eller NoFollow, så länge du inte länkar till en konkurrent. Båda tar lika mycket kraft från de övriga länkarna. Du sparar m.a.o. inte någon kraft genom att sätta NoFollow på länkar.
Fråga 2: Du ska aldrig länka NoFollow internt. Är det något du inte vill indexera så är det bättre att köra NoIndex på den aktuella sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är absolut ingeting negativt att länka ut till andra sajter, snarare tvärtom. Men givetvis i en rimlig skala.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kw_wasabi: Visste inte att no-follow tog lika mkt kraft som en dofollow länk..
Ang fråga två: Jag kör med Nofollow Reciprocity till Wordpress. Jag trodde att dom genererade nofollow till meny länkarna. 2chool4school: Det vet jag. Dock undrade jag om de länkarna skulle ha nofollow taggen eller ej, men det verkar inte göra någon "skillnad". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jorå så har jag lärt mig att det är. Hoppas ingen motbevisar mig och vänder uppochned på min värld bara
![]() Så fort man lägger upp en a-tagg så är den med i konkurrensen om juice även om det är till ett html-ankare på sidan (<a href="#ankare">) eller om det är en exakt dublett av en annan länk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Google 'dödade' PageRank sculpting redan 2008.
Som det var före 2008 var det så att om man hade 10 st länkar (totalt 10 'votes') på en sida och 5 st hade nofollow så delades dessa 10 st 'votes' upp på de 5 som inte hade nofollow. Alltså 2 'votes' var. Från 2008 och framåt har Google ändrat det till att de 5 länkarna utan nofollow bara får 1 'vote' var. De 5 med nofollow får dock fortfarande 0 'votes' var. Man tjänar alltså noll i flödet av PR av att använda nofollow. Däremot finns det tillfällen när det är bra att använda nofollow (ej PR syfte): 1. Länkar till Varukorg o.s.v. i en webbshop. Finns ingen anledning att leda in Google där. 2. Länkar som du inte litar på. 3. Köpta länkar och annonser. Som Matt Cutts uttryckte det: 'The essential thing you need to know is that nofollow links don’t help sites rank higher in Google’s search results.' Den meningen säger egentligen allt om hur mycket tid som ödslats de senaste 3 åren på PageRank Sculpting till ingen nytta. Matt 2009: http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting// Matt 2011: https://profiles.google.com/10941225...ts/be2STxf7ZLp Senast redigerad av WebboT den 2011-04-25 klockan 03:41 Anledning: Hade en länk fel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Tack Webbot för en utförlig förklaring. Det var precis så som jag hade lärt mig att det är, men man kommer ju sällan ihåg var man läser allting. Och ibland tvivlar man på vad man läst
![]() Jag var inte med mycket inom SEO på den gamla goda tiden med PR Sculpting. Tror det var Sokmotorkonsult.se som lärde mig begreppet och att det inte funkar längre. Nu fokuserar jag på att bl.a. hålla nere antalet länkar på sajtens startsida för att bara ge vidare juice åt det som är extra viktigt. Kanske kan ses som en modern form av pr sculpting? Att hushålla med länkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag driver och skriver en liten nyhetsblogg på en av mina sidor och länkar ofta från denna till: 1. Sidor under samma domän (som nyhetsbloggen) 2. Mina övriga webbplatser, med samma tema (resor och Asien) Jag väljer ibland att lägga en 'nofollow' på vissa av dessa länkar för att Google inte skall uppfatta att jag spammar i syfte att bygga länkkraft. Tänker jag fel?
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du tänker helt rätt, det var precis det Ted Valentin vart straffad för, med hans kartsajter som var korslänkade hejvilt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så ifall jag fattat det rätt:
1. Jag skall alltid köra med do-follow på intern länkning. (annars är det ju ingen "vits" ha ha) 2. Utgående länkar skall ha en no-follow tag. Även om de får länkkraft så skall den ha no-follow tag. 3. Om jag vill länka till sidor med mycket trust osv (bra att länka utåt också), skall de länarna ha no-follow eller ej? Jag vill ju som sagt länka till sidor som är "gröna" i googles ögon, och då kanske det inte är så smart att ha no-follow tag på dom länkarna, men det är ju nästan som att ha en länk till en annan sajt, och ha no-follow på dom länkarna, (om ni nu förstår mig) för nu blir det för mycket nofollow och länkar! Jine: Honom har jag läst om. Haha ![]() Kaptenen: Tack för att du tog upp det, nu känner jag mig lite säkrare! ![]() WebboT: Tack ska du ha för förklaringen, mycket bra! ![]() kw_wasabi: Jag kör också som du gör, har endast ett fåtal om ens någon länk på startsidan, för att inte ge så mycket "juice". |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|