FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sitter just nu och funderar om ett PHP skript som anropas via Ajax skall returnera färdigformaterad HTML kod som Javaskript bara skall lägga i ett element eller om skriptet skall returnera data som JSON och sedan kan Javaskriptet formatera upp det med tex. templates.
Enda nackdelen med server-side genereringen jag kommer på är att mer data skickas. Vilka Er era åsikter, vilket är bäst och mer framtidssäkert? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det kommer troligen inte märkas någon större skillnad för användaren eller för belastningen på din server om det inte är stora mängder data med massa fält.
Är det en hel sida tycker jag du ska generera HTML på servern. Är det delar eller enskilda fält beror det på hur många olika fält är det som ska uppdateras. Hur många är det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är en meddelande-sida, där man har ett antal flikar (inkorg, skickat, skicka nytt, ...). Antalet meddelanden kan vara svårt att förutse men så som det är nu funderar jag på att begränsa det till 20st.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Låt servern svara med endast data eftersom:
Det blir lite mer jobb för webbläsarna men jag tycker att fördelarna är fler och väger tyngre än nackdelarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle nog köra JSON-data från servern som sedan läggs in i html-template (ex. mustache) mha javascript. Mina $0.02.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack grabbar, vi tänker i samma bana. JSON is a way to go.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag skulle säga att det är väldigt mycket enklare att få bra struktur på server side-genereringen än om man ska hantera massa logik med JavaScript. JavaScript-kod är i min mening mycket svårare att strukturera, felsöka och underhålla. Därför tycker jag inte man ska ha för mycket logik där om det inte finns en uppenbar vinst med det(vilket jag är osäker på att det finns i det här fallet). Gör man dessutom någon form av template där man stoppar in datan får man bra struktur med separering av data och och markupen. Citat:
Med den här lösningen lägger du istället över mycket av beräkningarna på klienten så användare med långsammare datorer eller webbläsare med långsamma JavaScriptmotorer vilket mycket väl kommer ge en märkbar prestandaförsämring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast du kan ju lägga html-koden i en template-fil, då får du bättre struktur och slipper leta.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
HTML koden genereras utifrån resultaten från databasen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag håller med ITisGood till 100%. Det finns inget som hindrar dig från att jobba med View separat på servern även vid ett Ajax anrop. Jag tycker inte javascript ska användas för layout. Det är inte vad det är avsett för i min mening. PHP/Asp däremot är avsett för att generera HTML kod dynamiskt.
Du har ju sannolikt en template för hur sidan ska se ut som används av serversidan redan. Varför man då ska göra ytterligare en template för klientsidan att använda förstår jag inte. Det om något skapar ju problem vid uppdateringar. Om inkorg visas som standard när man laddar "mina meddelanden" så gissar jag att inkorgen inkluderas redan på serversidan, och att det inte är förrän man byter till "skickat" eller annan flik i "mina meddelanden" som den utnyttjar Ajax. Sålunda har du ju redan allt på serversidan som krävs för att generera den layout du vill ha. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|