Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ang. SQL Server Reporting Services

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-24, 11:28 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Exclamation Ang. SQL Server Reporting Services

Någon som har arbetat med Microsoft SSRS? Vore mycket intressant att få höra era åsikter om verktyget, dess stabilitet, funktioner och användarvänlighet. :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-24, 12:37 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Jag har inte kodat med det, men det är användarvänligt för dem som ka kolla på rapporterna, något långsamt kanske men det beror nog mer på storleken/prestandan på datakällan och prestandan på rapportmaskinen.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 17:51 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Jag har använt mig av det för Microsoft CRM (där det är omöjligt att använda systemet utan) och jag tycker det fungerar bra. Det tar en jäkla tid att sätta sig in i, men det är ju inte så konstigt.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-27, 18:05 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Använder det till Operations Manager och Service Manager för att få ut rapporter, ser inge dåligt med det.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 04:19 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag har använt Reporting Services i ett projekt nyligen och tycker det funkar mycket bra. Ett aber tycker jag dock att inställningen av datakällan är, borde kunna göras på huvudrapport-nivå på ett enklare sätt än idag (eller så har jag inte fattat hur jag ska göra det enkelt).

Sen är det lite dålig felhantering, man får inga vettiga felmeddelanden utan mestadels blir det bara tomt i rapporten och då är det svårt att felsöka.

Men snabbheten är det inget fel på, man kan använda både dynamisk SQL, Vyer, Stored procedures på ett smidigt sätt med namngivna parametrar och defaultvärden, samt värden från uppslagstabeller, eller helt kalkylerade värden gjorda i en SP.

Exempelvis så använde jag en kombobox som slog upp alla datum och valde det älsda datumet som default i en inmartningsruta och det senaste datumet i en annan ruta. Men anvämdaren kunde ändå byta till valfritt datum. Det var en skitsnabb möjlighet och gjorde att användaren nästan aldrig behövde ändra värden. Detta upplevdes som en mycket snabb funktion. Dessutom kunde jag ta bort alla datum som var äldre än den första datumet i inmatningsfältett för slutdatumet.

Komplexa rapporter kan byggas med subrapporter och massor av SPn för extremt hög prestanda. Glöm inte sätta index på alla villkor i WHERE-satsen bara.

Allt detta kan man göra enbart med SQL-server och Reporting services i runtime och detta blir då åtkomligt från en vanlig URL men med vanlig snygg rapportlayout. Hel outstanding!!! Har inte sett något liknande verktyg som är så enkelt, smidigt och kraftfullt på samma gång.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017