FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har haft ett par "livliga" dagar för en relativt nystartad sida jag har www. kopa .se. Följande har hänt som kan vara relevant:
I mitten av december: Startar upp sidan (det fanns inget på den innan) December -> februari: Bygger på med köpguider och skaffar inlänkar från hyggliga sidor, förmodligen lite för ensidigt med ankartexter osv. Ett par dagar sen: Jag provade att räkna utgående länkar i Analytics genom att lägga in en kodrad (hämtat från Googles websida) som ska räkna utgående länkar Några dagar sen: Provar Visual Website Optimizer där man lägger in ett javascript (innan </HEAD>) som byter ut (i det här fallet) en header hos klienten, för att se vilken header som ger bäst click through. *PANG* I förrgår: Upptäcker att Google Analytics visar 0 besökare mot tidigare mellan 20-30 om dagen. Igår: Upptäcker att sidan praktiskt tagit försvunnit ur serpen. Eller åtminstone hamnar nästan alla 50 artiklar på platser på > 100. Dock inte alla. 3-4 st stannar på -10 platser eller nåt...detta på mycket lågkonkurrensutsatta ord. Idag: Upptäcker i Google Webmaster Tools att jag har ett 50-tal missvisande länkar. Den säger att jag har länkar till "www. kopa .se/kopa .se / bil" från sidan "www. kopa .se / bil". Detta gäller för samtliga produkter på sidan. Intressant är att detta fel har hittats av Google sedan i början av februari (dvs före allt fixande med Analytics och VWO etc). Jag upptäcker det som förmodligen är anledningen till detta. Jag har haft i headern <link rel="canonical" href=" kopa . se/ bil" /> dvs utan "http://www" vilket har gjort att om man stått i www . kopa .se / bil. Så har den förmodligen visat "relativt". Ytterligare info: - Sidan går att hitta om man googlar exakta adresser osv. Den är alltså inte "borta" från Google. - Jag har provat att byta om Analytics-koden - Jag har tagit bort all kod från VWO och externa klick-koden => inte gjort nån skillnad - Jag VET att sidan haft besökare under de dagarna som den visat 0 i Analytics Mina teorier: 1. Google har förmodligen tyckt att (pga min miss med canonical) www. kopa .se/ kopa.se / bil är duplicate content med www. kopa .se / bil (som har inlänkar och internlänkar) - och placerat den i skamvrån 2. Google kan ha tyckt att mitt länkbyte är fy skam (c:a 20 inbytta länkar men inom tex tandblekning, bläckpatroner mm) och placerat den i skamvrån. Vid #1 (som jag hoppas är felet) så borde förhoppningsvis Google snabbt placera den tillbaka där den var i SERP:en för några dagar sen. Kanske kan underlätta om jag sätter upp en sitemap via GWT? Vid #2 är det bara att vänta, eller? Kan man göra något för att ta sig ur skamvrån? Jag har dock inga teorier om varför den skulle visa 0 besökare trots att den rimligtvis borde haft 5-10 besökare per dag som kommit via andra källor än Googles sökmotor. Vad tror ni? Några tips på hur jag ska felsöka? |
|||
![]() |
![]() |
|
|