FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag känner att jag skulle behöva anlita någon att fixa med det tekniska på hemsidan. Det äter för mycket tid för mig (eftersom jag inte är proffs och måste lära mig nya saker hela tiden när jag får problem.). Vad ska man tänka på när man anlitar någon? Hur billigt kan man komma undan? (Tänker i banor som att anlita hjälp utomlands eller student.)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är din budget?
Vad är det som skall göras? Plattform, språk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror helt på vad som ska göras.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag föreslår att du kontaktar dina bekanta och hör om de kanske har någon inom familjen som kan göra det billigt för dig.
Om du vill lägga ut det till någon professionell så måste du tänka på att det kostar en del, är det värt det? Allt beror på hur mycket din tid är värd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tyvärr har jag ingen i familjen, bland vänner eller bekanta som jag kan anlita. Bland dem är det jag som är proffset. Det är lite frustrerande.
Hela hemsidan är uppbyggd för hand i notepad++ (xhtml och css) och kompletterad med ett antal fristående script (php). Ibland uppstår problem med designen eller något script och det tar allt för lång tid för en amatör som jag att lösa dem. Just nu har jag fått en konstig vit lucka i designen, bloggmallarna behöver justeras och jag vill få in rss-flöden till sidan från bloggarna. I det sistnämnda fallet har jag problem med åäö. Liknande grejer uppstår hela tiden och jag vill bara få det ur världen. Dessvärre är jag tvungen att konstatera att jag inte har råd att anlita någon för närvarande, men å andra sidan tar det tekniska tid från andra aktiviteter som kan dra in pengar. Lite moment 22. Det är ju också svårt att veta hur mycket de andra aktiveterna kan dra in för pengar och hur lång tid det tar, så därmed är det svårt att veta vad den tekniska hjälpen skulle kunna få kosta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej magiana.
Jag föreslår att du gör lite refactoring av ditt system. Spendera lite tid med att lösa källan till problemet istället för att spendera mycket tid att ta bort symptomen. Är det OldaBlommor.com som problemet rör? Har du funderat på att byta till ett CMS typ WordPress? På det sättet kan du koncentrera dig på content och slipper hålla på med systemet. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, problemet rör odlablommor. Jag har funderat tidigare på att byta till något CMS-system men vilket är tillräckligt flexibelt och mångsidigt? (Wordpress faller bort på fläcken.) Jag vill ju inte bygga in mig i något oflexibelt system. Om det är någon funktion jag vill ha så vill jag kunna lägga till det.
Jag antar att jag måste ta mig en rejäl funderare över vilka funktioner jag behöver nu och vilka jag kan tänkas behöva senare och sedan kolla om det finns något CMS som motsvarar önskemålen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det finns en rad CMS:er därute, många bra för LAMP (som jag antar att du föredrar eftersom OldaBlommor.com är skriven i PHP). Frågan är om du dock kanske har undervärderat Wordpress. Varför faller det bort på fläcken? Organisationer som har bra mer komplexa krav än du kör WordPress med mycket gott resultat. Det är en agil plattform som låter dig göra i princip vad du vill.
Jag tycker att din plan låter riktigt bra. Ta gärna och test-installera de top 3 CMS-systemen på din lista som motsvarar dina önskemål och laborera lite med dem. Det är en hel del tycke och smak som avgör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är LAMP?
Jo, jag har kanske undervärderat Wordpress. Kollade lite snabbt och det fanns ju en del grejer att använda. Jag får kolla vidare när jag får tid. (Borde inte sitta och skriva här nu.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
LAMP - http://sv.wikipedia.org/wiki/LAMP
En fri samling med programvara som bygger på Linux, Apache, MySQL, PHP. Mycket populärt. I praktiken kan ett system som Wordpress dock även köra på andra OS / Webservrar / Databaser än de som LAMP stipulerar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|