FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej
Är där någon som vet vart jag kan referera till att det inte strider mot upphovsrätten att publisera youtube musiklipp på en av mina webbplatser via iframes? (Det är inte jag som lagt upp dem på youtube och klippen strider inte mot någon lag) Det handlar om ett svenskt företag som klagar på en av mina svenska webbplatser.... "det är inte upphovsrättsligt rätt att lägga upp xxxxxxxxxx:s rörliga material som du gjort." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om youtube-klippet strider mot svensk upphovsrätt så är det förmodligen inte tillåtet för dig att visa klippet via iframe på din egen webbplasts. Att du inte hostar filmen på din egen server, utan länkar in den via YouTube, bör inte spela någon större roll rent juridiskt.
Men om klippet på YouTube inte strider mot svensk upphovsrätt så spelar det ju ingen roll. Då är det bara att svara företaget att klippet inte omfattas av upphovsrätten, att du äger upphovsrätten eller att du har tillåtelse att använda materialet (beroende på hur det ligger till). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är du själv som ansvarar för materialet du publicerar oavsett om det är du själv som skapat det eller inte (med vissa undantag). YouTube brukar ta bort klipp som bryter mot upphovsrätten om klagomål kommer in.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
företaget ifråga har upphovssrätten det är direktsänt material
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Aha, läste kanske lite snabbt
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Bara gissar att det rör sig om "SVT" och melodifestivalen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
lika bra att prata i klartext: det är sv t och melo di fest ivalen
tyvärr ligger bara sv ts egna klipp aktiva någon vecka annars hade jag naturligtvis använt länkat till dem istället. men de är som fritidsresor som för i tiden hade stängt sin webbplats på natten.... exempel på klipp: www.you tube.com/watch?feature=player_embedded&v=MgB7iyB6FIg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Är det melodifestivalen, så är det kört. Bara o backa direkt.
Dom försvinner inom minuter efter att de lagts upp. Har sett flera klipp som varit uppe någon minut bara. Dom är stenhårda i år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Vad står det i YouTubes användarvillkor? Det kanske är så att den som laddar upp en video också godkänner att materialet kan komma att användas på det viset som du använder det?
I annat fall så är det nog svårt att veta om det du gör är tillåtet eller inte. Förmodligen så är det inte tillåtet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Det är primärt den som laddar upp som kan råka illa ut, men sekundärt den som publicerar om man är medveten om att det bryter mot upphovsrätten. Skulle SVT i detta fall ta i med hårdhandskarna har du ingen chans.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|