FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag jobbar idag heltid på ett företag. Men skulle behöva fakturera för tjänster jag utför till andra företag på fritiden/helger. Tänkte starta en enskild firma, kommer inte ha några direkta kostnader i inköp då det är tjänster "tid" jag säljer. Dock kanske jag behöver en dator eller liknande utrustning. Frågor Vad behöver jag tänka på ? Fskattsedel, Vilken ? Potentiella kunder har jag redan. Tacksam för alla svar ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du behöver ansöka om F-skatt men du behöver kontrollera med din arbetsgivare att det är ok också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du bör ha FA-skattesedel om du har anställning och tänker bedriva verksamhet,Egentligen behöver man inget företag utan det räcker med FA-skattesedel. det går att ansöka på det på skatteverkets hemsida.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Glöm inte att köra med årsvis momsredovisning. Det underlättar enormt mycket (tycker jag). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som fysisk person har du alltid A-skatt och kan kombinera med F-skatt varvid du har FA-skatt som enskild näringsidkare. Det kan dock ses som illojalt mot arbetsgivaren om du har otur. Se till att få ett skriftligt godkännande av din sidoverksamhet i förväg.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
du har A-skatt, F-skatt eller FA-skatt. Så när du ansöker var noga med att du ansöker om FA-skattsedel. Och prata med din nuvarande chef, för kommer dom på dig kan du få sparken.. säg som så att du tänkte ha enskild firma på hobbynivå lite vid sidan av bara lite extra och det inte kommer påverka. ta inte upp gammalt utan säg du tänkte starta bara som extra pengar och hoppas på att dom tycker det är okej. Sedan som sagt är, moms registreringen. f-skatt/FA-Skattsedel är "företaget".. så du har ett företag när du fixat detta. Bolagsverket är inte krav för att bli företagare som enskild firma. Du kan göra allt detta via skatteverkets hemsida dessutom så kolla där. Lycka till ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Frilansfinans.se?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
och bolagsbolaget.se... m.fl. Googla på egenanställning så hittar du fler.
Jag kör själv som egenanställd. Det finns både fördelar och nackdelar med det, men så är det väl med allt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|