FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej igen WN, de va ett tag sen!
Försökte få med det mesta av mina frågor i rubriken, som ni ser har jag en del frågor, och kändes onödigt med flera trådar. Till att börja med, jag har en egen firma just nu, där jag håller på med byggentreprenad. Jag är nu sugen på att skapa en till, för att särskilja bokföringen från mitt nya projekt. Är detta möjligt? Org-nr. på mitt nuvarande företag är ju mitt personnummer, så mest logiskt är ju att detta faktiskt inte är möjligt, hur gör man då? Förslag? I det nya företaget ska jag sälja energidrycker (räknas som livsmedel?), av eget märke. Hur funkar det att sälja sådant över internet? Konsumentkontakt och sånt finns ju redan på burkarna, jag modifierar ju inte dom överhuvudtaget, jag köper in dom från dom som tillverkar dom, sen säljer vidare. För detta behövs väl inget tillstånd eller liknande? För att få upp ett bra varumärke behöver produkten komma ut, och energidrycker är ju bra på det sättet att många dricker det och det är enkelt och relativt billigt att dela ut. Hur bokförs detta? Måste man bokföra de? En hel del burkar lär delas ut, gratis marknadsföring som kunden själv har nytta av är alltid bra. (eller ja, för det mesta) Tänkte även skicka med nånting mindre när dom beställer till exempel 1 flak (24 burkar), kanske nån godisbit, nyckelring eller liknande, även detta gåvor, borde inte vara några problem? Antar att de kommer hamna under samma svar som ovanstående fråga? Tacksam för hjälp! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det blir samma organisationsnummer (nja egentligen inte) men om du kikar på ditt momsnummer så hittar du antagligen att det slutar på 01 och det är också registrerat hos Bolagsverket om du har reggat företaget. Ett till EF bör få 02 istället. Kika på https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har tre "firmor" registrerade. Det innebär en massa strul eftersom organsiationsnumret är 12 siffror hos Bolagsverket som håller ordning (om man ska ha fler än 100 firmor bör det bli problem dock). En firma i det här fallet är inte mycket mer än bara ett namn.
Jag har uppfattat det som att du redovisningsmässigt inte kan dela upp dina enskilda firmor. Skatteverket tycker att du har en firma med många verksamheter. Har du lite kapital är det förmodligen bättre att kika på ett AB.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Deklarationsmässigt är det ingen skillnad men visst har det varit ok med separat bokföring så länge respektive bokföring görs enligt god sed. Men absolut, aktiebolag är att föredra om man har möjligheten.
Senast redigerad av Westman den 2011-01-19 klockan 09:20 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för svar.
Det borde väl egentligen inte vara några problem med att blanda bokföringen, kan bli lite rörigare bara. Kan inte handelsbolag vara en idé annars? Eller vad gäller för det? Vill helst inte att folk ska få upp "byggentreprenad" på det nya projektet, om dom slår upp org. nummer. Vad är det som gäller vid gåvor? I början kommer man att gå lite med förlust, inget konstigt med det. Men har skatteverket invändningar på om man går med förlust i början just på grund av gåvor? Och hur bokförs det? Om jag går med stor förlust, sen bestämmer mig för att inte fortsätta med projektet, kommer dom säga någonting då? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Du kan använda endera Aktiebolag (kostar ca 1900 att registrera online 2200 kr om du gör det på papper + att du behöver ha ett kapital på 50000 kr). Kommanditbolag är en variant på HB där du kan vara den som är fullt ut ansvarig och sedan kan du ha en person som går in som passiv delägare med 1 kr i kapital (kostar väl ochså 900 att registrera online 1200 på papper). Handelsbolag är samma som för Kommanditbolag men det finns inga kommanditdelägare med begränsat ansvar utan alla är bolagsmän med obegränsat ansvar.
Kommanditdeläagre är precis som aktieägare "skyddade" för krav av fodringsägare på bolaget. Bolagsmännen är det inte i HB/KB. Din läskedryck är väl inte gåvor, det är väl reklam, du driver väl ingen hjälporganisation? Gåvor är inte avdragsgilla annat än under speciella omständigheter. Reklam är "alltid" avdragsgillt. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-25 klockan 04:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Marknadsföring är inte gåvor redovisningsmässigt.
Finns det någon anledning till att du inte vill köra aktiebolag?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du behöver registrera dig hos din kommun för livsmedelshandel. Företag som bedriver handel med livsmedel omfattas av kravet på registrering. Detta gäller även om företaget inte fysiskt handskas med livsmedel, alltså inte har något eget lager utan endast förmedlar varorna. I så fall är det kontoret som är livsmedelsanläggningen och ska registreras.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
HB och KB kostar 900/1200 online/offline + 700/900(tror jag) per län man vill namnskydda bolaget i vilket är bra om man vill bedriva verksamhet där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Helt rätt ang aktiebolag där är det 1900/2200, har ändrat i mitt inlägg. Att registrera i ytterligare län för HB/KB kostar 700 online/900 offline som du skrev.
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-01-25 klockan 04:38 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|