FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har skapat ett cronjob hos binero men jag får det inte riktigt att fungera så jag sökte runt lite och hittade att man var tvungen att använda den publika adressen, nämligen http:// . Detta tycker jag att låter väldigt dumt, är det inte möjligt att exekvera en cronjob fil som ligger utanför public_html mappen? Och vilken adress ska man använda egentligen jag tycker att det väldigt knepigt att veta. Jag har testat kopiera direkt från filezilla, men inget har hänt, jag har testat en publik adress även om jag vill ha dem utanför. men inget har hänt då heller. själva datumen har jag skrivit som 30 | 19 | * | * | * vilket jag har lyckats tyda till att ska vara klockan 19:30 varje dag, stämmer detta? Hur kan man felsöka egentligen, varför får jag det inte att fungera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad säger deras support?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
De kör väl inte cron på så sätt utan mer ett sätt att schemalägga exekvering av en URL, så det du behöver göra (antar jag) är att lägga den i webrooten och anropa den med www.dindomän.se/fil
Fast som emilv säger, det är nog mer en fråga för deras support. Drar du ett mail nu lär du ju få svar senast imorgon under deras supportider. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag förutsätter att du anropar ett script (t.ex. php) på webservern via wget. Det säger nästan sig självt att det måste ligga i public_html, eftersom Apache ju måste serva din http-request. Wget kan inte göra något magiskt, utan fungerar precis som din webbläsare. :-)
Här är ett lite maskerat exempel som jag själv kör på Binero: Kod:
0 2 * * * wget -q -O /dev/null http://www.minsajt.se/katalog/fil.php?parametar=1 >/dev/null 2>&1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag fick följande kod när jag var i kontakt med deras support: Kod:
wget -O /dev/null http://minsatese/cronFiles/cronjob_file.php Vilket inte har fungerat. Jag ska testa med din också, såg att du hade en flagga till. Jag är dålig på dessa flaggor, vad betyder de olika? Och vad är egentligen Prevent Email för någonting som man skulle kryssa för: Kod:
/dev/null 2>&1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför exekvera cronskript via webbservern?
En webbserver ska leverera webbsidor, inget annat. Jag kör exempelvis följande: Kod:
0 * * * * /usr/local/bin/php /home/web31337/domains/domain.se/cron.php Citat:
Detta är bra eftersom man då kan se eventuella felmeddelanden PHP spottar ur sig. Om man av någon anledning inte vill ha mail kan man styra om stdout och stderr till /dev/null, alltså maskinens bitbucket, så fångas ingen output av cron. Senast redigerad av iostream den 2010-12-23 klockan 14:59 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Såvitt jag vet så kan du endast schemalägga URL's hos Binero, inte lägga in egna cronjobb. Så det är väl därför som han gör så. Är faktiskt rätt ovanligt för webhotell att erbjuda riktiga cronjobb eftersom så många inte verkar vilja låta kunderna logga in via SSH.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Bineros 2.0-system har möjligthet för kund att SSHa in på sitt konto, dock kan man ej skapa cronjobs själv ännu, då får man kontakta support. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Särskilt när dom ibland nekar mig att lägga in cronjob. Men de förslag som kommit upp i tråden borde fungera på binero. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med dig helt och hållet, känns väldigt märkligt att skapa en "ny, bättre kontrollpanel" där en viktig funktion som denna saknas. Nästan glad att jag är kvar på gamla, har ingen önskan alls om att få byta innan samma funktionalitet finns även i nya. Varför har de nekat dig att lägga in om man får vara nyfiken?
![]() |
Svara |
|
|