FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Vad finns det för olika laddningstider man mäter för en webbsida och vad heter dem? Om man kör pingdom.com på en sida så får man laddningstiden för en sida, men sidan kan ju stå och tugga vidare i flera minuter ändå. Vad kallas den laddningstiden? Exempelvis http://www.tv.nu/ laddas enligt pingdom på ca 0,6 sek (http://tools.pingdom.com/fpt/?url=ht...u//&id=3261940) men för mig som klient med javaScript/flash/cookies aktiverat så tar det ca 24 sek innan allt är nerladdat. Vad kallar ni tiden som tar 24 sek? Finns det flera olika typer man kan mäta på än dessa två? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
pingdoms test laddar endast ner filerna.
Medans din browser kör filerna/scripten. Pingdoms test ska dock simulera en riktig browser som laddar sidan har jag för mig. Men det finns väl egentligen inga specifika namn på de 2 olika. "tiden det tar dig att ladda sidan" borde vara det du kan säga ![]() finns inte något specifikt namn på det du vill namnge.. tror jag :P Men att få fram mätbar info om en site osv finns dock flera saker. laddtid för sida ping till servern osv osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
sedan så har jag slutat förlita mig på pingdoms info.
deras upptid, latens osv på deras tester är absolut inte korrekta. Och min egna site laddar tydligen på 4 sekunder.. men egna tester på alla datorer jag har här hemma är 1 sekund eller mindre. Ganska grov skillnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag tror inte pingdom har någon ambition i att försöka återskapa en browsers fullständiga beteende i testet utan bara ge en indikation om det. Jag tror t ex inte att de försöker rendera något eller exekvera javascript-kod. En browser måste t ex vid ett externt javascript vänta på att det ska laddas och sen exekvera koden innan den kan fortsätta rendera sidan.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är väll inte enbart ämnat för att mäta en exakt laddningstid för en sida, men ett grymt verktyg för att optimera laddningstiden är Yahoo! Yslow
http://developer.yahoo.com/yslow/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ju skillnad på hur lång tid det tar att få kontakt med webbservern(Connection time), och hur lång tid det sen tar att ladda ner hela siten(response time).
Sedan så kan sidan upplevas långsam trots att webbservern är toksnabb, beroende på hur många script som körs client side och hur snabb datorn är. Det är svårt att mäta hur det upplevs för alla användare. På tråden om Pingdoms mätningar så mäter de ju från hela världen, och det är ofta som servrarna i USA har långa svarstider mot de svenska maskinerna, det påverkar ju också mätvärdena och det kanske inte alltid är superrelevant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att pingdom delvis visar andra siffror beror ju på att det är en snitttid på alla deras försök. Eftersom de har servrar runtom i världen varierar anslutningstiden kraftigt. Ska man titta på de siffrorna bör man välja att enbart visa svenska eller nordiska servrar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
har flertalet gånger sett uptid på 75-90%... på servrar som inte varit nere över huvudtaget under perioden enligt både lokala tester som görs 1 gång i minuten från dator här hemma och jämfört med liknande tjänster. Och genomsnitt på 350-500ms.. det är till och med högt för genomsnitt om det endast var asiatiska servrar som testade ![]() har slutat använda pingdom av dessa anledningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tycker att loadimpact mäter mer exakt när dom simulerar access. 10 klienter tar runt 1sekund att ladda samtliga, 9 ggr snabbare än vad pingdom tycker en klient laddar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle vilja tipsa om gtmetrix.com som jag själv använder för att visa kunder. Den kör både YSlow och Page Speed online. Den får 10.44 sek för tv.nu: http://gtmetrix.com/reports/www.tv.nu/777DmT4h
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|