FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns det någon här som har en lista över alla röda dagar för i år och de närmsta åren framåt?
Jag behöver en sådan lista i en applikation jag håller på att jobba på och tänkte att jag kan väl inte vara den första som stöter på det problemet. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ta en kalender eller dagbok vilken som helst så ser du vilka dagar som är röda dagar. Sedan är det bara att införa dem i din applikation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hur skriver man en SQL-sats som får fram det? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kod:
function calculate_easter($y) { // In the text below, 'intval($var1/$var2)' represents an integer division neglecting // the remainder, while % is division keeping only the remainder. So 30/7=4, and 30%7=2 // // This algorithm is from Practical Astronomy With Your Calculator, 2nd Edition by Peter // Duffett-Smith. It was originally from Butcher's Ecclesiastical Calendar, published in // 1876. This algorithm has also been published in the 1922 book General Astronomy by // Spencer Jones; in The Journal of the British Astronomical Association (Vol.88, page // 91, December 1977); and in Astronomical Algorithms (1991) by Jean Meeus. $a = $y%19; $b = intval($y/100); $c = $y%100; $d = intval($b/4); $e = $b%4; $f = intval(($b+8)/25); $g = intval(($b-$f+1)/3); $h = (19*$a+$b-$d-$g+15)%30; $i = intval($c/4); $k = $c%4; $l = (32+2*$e+2*$i-$h-$k)%7; $m = intval(($a+11*$h+22*$l)/451); $p = ($h+$l-7*$m+114)%31; $EasterMonth = intval(($h+$l-7*$m+114)/31); // [3 = March, 4 = April] $EasterDay = $p+1; // (day in Easter Month) return format_date($y, $EasterMonth, $EasterDay); } ![]() http://se2.php.net/easter_date |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skrev en PHP-funktion som räknar ut helgdagarna åt mig automatiskt, så jag slipper mata in varje år för sig...
Kod:
/** * Räknar ut helgdagar för ett givet år. * Notera att alla dessa dagar inte är "röda dagar" enligt definitionen, men att många är lediga från arbetet dessa dagar. * * @param $år int * @return array * @author Jonathan Persson ([email protected]) */ function rödaDagar($år) { $dygn = 60*60*24; // antal sekunder på ett dygn $påskdagen = easter_date($år); // räkna ut när långfredagen är. $i = 0; while(!isset($långfredagen)) { $i++; $dag = $påskdagen-($i*$dygn); if(date("N", $dag) == 5) $långfredagen = $dag; } // räkna ut när midsommardagen är. for($i=$år."0620"; $i<$år."0626"; $i++) { if(date("N", strtotime($i)) == 6) $midsommardagen = strtotime($i); } // räkna ut när alla helgons dag är. for($i=$år."1101"; $i<$år."1106"; $i++) { if(date("N", strtotime($i)) == 6) $alla_helgons_dag = strtotime($i); } // om ingen av dagarna mellan 1/11 och 6/11 är en lördag så är alla helgons dag 10/31. if(!isset($alla_helgons_dag)) $alla_helgons_dag = strtotime("$år-10-31"); return array( "Nyårsdagen" => "$år-01-01", "Trettondedag jul" => "$år-01-06", "Skärtorsdagen " => date("Y-m-d", $långfredagen-(1*$dygn)), "Långfredag" => date("Y-m-d", $långfredagen), "Påskdagen" => date("Y-m-d", $påskdagen), "Annandag påsk" => date("Y-m-d", $påskdagen+(1*$dygn)), "Valborgsmässoafton " => "$år-04-30", "Första maj" => "$år-05-01", "Kristi himmelsfärdsdag" => date("Y-m-d", $påskdagen+(39*$dygn)), "Pingstdagen" => date("Y-m-d", $påskdagen+(49*$dygn)), "Sveriges nationaldag" => "$år-06-06", "Midsommardagen" => date("Y-m-d", $midsommardagen), "Alla helgons dag" => date("Y-m-d", $alla_helgons_dag), "Julafton" => "$år-12-24", "Juldagen" => "$år-12-25", "Annandag jul" => "$år-12-26", "Nyårsafton" => "$år-12-31" ); } |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|