Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fördelar / nackdelar med .nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-20, 17:55 #1
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Standard Fördelar / nackdelar med .nu

Tjena.
Som många andra så sitter jag och letar domän för nya projekt.
Det börjar nu för tiden bli svårt att hitta bra .se och .com adresser.

Har nu hittat en .nu, som jag funderar på att köpa.
Finns det några särskilda fördelar / nackdelar.

Jag har för mig att det tex är dyrt att "sälja" .nu adressen.
Nu är ju det dock inte min tanke så det spelar iofs ingen roll.

Hur seriöst upplever ni företag som har .nu?

Ja. Posta era åsikter!
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-21, 16:26 #2
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
.nu är väl såvitt jag förstått räknad som en gTLD, så den borde inte vara någon direkt nackdel att köra på för en site. .se är ju att föredra för en site som riktar sig till svenskar och .com för en internationell sådan, men är namnet bra så finns det ju ingen anledning att inte köra .nu. Finns tonvis med populära och stora siter på .nu, exempelvis tv.nu och prisjakt.nu.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-22, 09:04 #3
sothexar sothexar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2010
sothexar sothexar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2010
.nu är populärt, speciellt för oss i Svea rike. Finns nog ingen direkt nackdel men att göra ändringar för en .nu-domän kan ta tid och nunames själva tar bra betalt men det går att få tag på .nu billigt.

Kika på nunames.nu för mer information om just .nu
sothexar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-22, 09:10 #4
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
En stor nackdel skulle väl vara att den som har .se, eller .com i vissa fall, kan snylta rätt bra på dina framgångar. Annars känns en .nu domän rumsren i Sverige vid det här laget.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-22, 13:59 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

.nu är en ccTLD, men som ägs och styrs av ett företag och ett antal privatpersoner. Andra ccTLD som t ex .se har i förväg fastslagna regler, styrs relativt öppet och för det mesta för Sveriges bästa. Jag är en av dom som varnar för att använda företagsägda ccTLD, speciellt inte bygga upp tjänster och sajter som är beroende av ett specifikt domännamn, eftersom ni kan vakna upp en morgon och upptäcka att domännamnet tagits tillbaka för att användas i något annat sammanhang eller kanske säljas på nytt till någon annan.

Detta gäller i högsta grad Nunames/Nudomain som bland annat tagit tillbaka en nu-domän jag registrerade enligt deras villkor och som jag hade i 10 år men som jag plötsligt inte tilläts förnya eftersom de ville ha den själva.

Nunames/Nudomains direktör, L G Forsberg, har själv skrivit "Enligt våra avtal är det helt i sin ordning att .NU väljer att inte förnya ett avtal" vilket gör mig och många andra osäkra och som gör att jag helhjärtat rekommenderar varenda entreprenör att i stället välja säkra, konkurrensutsatta och reglerade domäner som .se och .com. Jag varnar också för diktatursägda ccTLD som nu senast Libyens .ly som börjar plocka tillbaka domäner som de tycker de vill använda själva.

Många av er här på WN har hört denna story tidigare så därför skriver jag inte mer än så. Om någon vill veta mer, kontakta mig på cm @ mm . se

Men rådet står fast, undvik bygga upp värdefulla tjänster och sajter på domännamn som .nu med Nunames/Nudomain som med en axelryckning kan få för sig att tillbaka din domän för att de känner för det eller för att de ska kunna sälja domänen igen, kanske på en SEDO-auktion som Nunames/Nudomain brukar göra.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-22, 15:08 #6
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
@claes oväntat att du skulle dyka upp igen och gnälla om din domän du blev av med. Och med tex Tvistlösning (ATF) kan du teoretiskt bli av med .se-domäner som du har ägt i 10år.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-23, 00:14 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
@claes oväntat att du skulle dyka upp igen och gnälla om din domän du blev av med. Och med tex Tvistlösning (ATF) kan du teoretiskt bli av med .se-domäner som du har ägt i 10år.
Gnälla? Du anser att det är OK att bli av med en domän som man registrerat enligt reglerna, använt enligt reglerna och betalt enligt reglerna? Det här är ingen tvist och Nunames/Nudomain har inte ens påstått att jag brutit mot några regler, de ville bara norpa domänen för eget bruk eller för att kanske, som de gjort med många andra attraktiva .nu-domäner, kränga den på SEDO för att dra in lite extra stålar i plånboken?

Jag vet inte om IIS har en åsikt om Nunames/Nudomain men Patrik Fältström som är hyfsat insatt i dessa frågor har skrivit:

Ett domännamn som registrerats skall under inga som helst omständigheter tas ifrån domäninnehavaren. Det är innehavaren och ingen annan som bestämmer domännamnets livslängd. Detta skall speciellt gälla även om registry packar ihop på något sätt, köps upp, eller går i konkurs.

Till och med om lagstiftning tillkommer som har med vissa termer eller innehåll eller information skall domännamnet aldrig “dras tillbaka”. Det som då händer är krav på domännamnsinnehavaren om hur domännamnet kan användas, vilket är en annan sak.

Återigen, domäninnehavaren är alltid den som bestämmer livslängden på ett domännamn.

Det som .NU-domän gjort är fullständigt oacceptabelt.

Det jag gör är att varna andra entreprenörer att inte bygga upp sajter eller tjänster på osäkra domäner som .nu från Nunames/Nudomain. Jag gör detta i all välmening eftersom jag verkligen inte vill att någon annan ska råka ut för samma sak som mig och plötsligt upptäcka att Nunames/Nudomain har spärrat i sitt betalsystem så att domänen inte kan förnyas, vilket är den metod detta fifflarbolag använder sig av…
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-23, 02:01 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Men snälla, du har upprepat dig hundra gånger vid det här laget, börjar bli tjatigt... Du kunde bara länkat till en gammal tråd istället för att ta upp det gång på gång. Det är EXTREMT få som råkat ut för det som hände dig och det skedde inte av en slump.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-10-23 klockan 02:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-23, 02:36 #9
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Nu är som sagt en respekterad och välkänd toppdomän för svenskar. Den är mao inger folk ryggar tillbaka på som om det var .ru eller .cn.

Det är dessutom inga problem med synligheten på Google.se med en .nu-domän. Jag skulle vilja påstå att den behandlas lika väl som .se. I Webmaster Tools kan man sätta Sverige som geotarget för säkerhets skull.

Precis som design.se skriver så är risken stor att framförallt .se-varianten av ditt domännamn kan snylta bra på din popularitet. Jobbar du hårt på ditt domän.nu-varumärke ska det nog inte vara så allvarligt ändå. Folk lär väl märka att de kommit fel och ser till att skriva rätt andra gången (eller Googla) om din tjänst är attraktiv nog.

Jag har aldrig haft några problem under mina sju år som nu-domänägare.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-23, 10:16 #10
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det är dessutom inga problem med synligheten på Google.se med en .nu-domän. Jag skulle vilja påstå att den behandlas lika väl som .se. I Webmaster Tools kan man sätta Sverige som geotarget för säkerhets skull.
Min erfarenhet är att .nu behandlas mycket sämre i sökmotorer än .se.
Det gäller 2 stycken liknande sidor fast med olika innehåll jag satt upp för ett litet test. .nu-sidan får knappt några besökare medan .se-sidan får drygt 100 per dag.

Givetvis finns det ju undantag men jag personligen kommer nog undvika .nu framöver.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017