FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Söker kraftfulla dedikerade servers i norden (ej finland) till lägsta möjliga pris.
Varje maskin minst Quad core med 8 GB ram eller mer. God support inte viktigt. Vart hyr ni era servrar? Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har servrar med 15-26ms ping till i princip hela europa.
Ligger dock inte i norden då nordens datacenters verkligen inte har den kvaliten som jag eftersökte för ett antal år sedan (och fortfarande har inte det). Exceptionell Peering och större antal fysiskt olika kopplingar till bra priser hittar jag inte inom nordens gränser. Lite exempel på en test jag gjorde nu på 20 sekunder :P. 14ms till danmark 24ms till sverige 40ms till finland Antar att det är för olika former av spelservrar med tanke på din signatur? Sedan kanske det hela beror på vad som är "billigt" också. men jag finns på PM om du undrar mer ingående detaljer. Senast redigerad av Dennis Holm den 2010-10-11 klockan 01:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Billigast blir det om du köper egen hårdvara och placerar på co-location, men då får du stå för hårdvarufel själv och det blir mer jobb från din sida.
Det som påverkar priset mest torde vara trafiken. Hur mycket räknar du med att dra på en månad? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
emilv - Intressant vinkling. Billigast är så relativt. :-) Jag är av precis motsatta åsikten. Sitter och funderar varför någon skulle köra co-location idag. Enda gången jag skulle välja det är att jag var tvungen - dvs kom in i ett läge och hade servrarna och var tvungen att utnyttna dem.
Dedikerat är så billigt idag och utan bindningstider (hos oss i alla fall) så är det dessutom riskfritt idag också. Att slippa ansvaret för hårdvaran mm är så stort och kostnadsintensivt att i mina ögon blir det både enklare och billigare i längden. Det har varit min erfarenhet när jag varit på den köpande sidan så att säga. Tar man det ett steg längre dock - så bör man ju först titta på cloud computing idag och se om det fungerar för en - och i värsta fall blir det en kombo - cloud computing och dedikerat. Klart mest effektivt i mina ögon. När det gäller trafiken - med både 500 GB och i vissa fall 1 TB i data volym per maskin - virtuell eller dedikerat (med fullt blås tillgängligt - 1000 mbps) blir det relativt få kunder som inte klarar datan i kostanden för maskinerna. I procent i alla fall. Måste nästan till video och rejält med trafik för att du skall nå gränserna - eller större spel som i detta fallet :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Trafik: 500 GB+ / månad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dedikerad server blir dyrare i längden, att köpa en egen server och stoppa in 32GB ram är billigt idag.
Så fort man vill hyra en dedikerad server med lite mer ram så brukar man få betala 100k överpris i slutändan än egen HW. Bara kolla på Citynetwork prisexempel mellan server 3 o 4, där får du betala 1.000 mer i månaden bara för 4GB ram till. Jag brukar köpa in ett 32GB ram paket för runt 7k totalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du glömmer dock att det inkluderas en hel del tjänster i dedicerade servrar. Det finns oftast en anledning till priset samt att andra bolag faktiskt fokuserar på att ge bra support. Visst kan man köpa billig RAM, men ska du ha hårdvarugarantier och bra support är det nog värt lite mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hetzner ligger i Tyskland, men mig veterligen så har tyskarna über gut med transitkablar till norden?
http://www.hetzner.de/en/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |