Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sökmotorskonsult - tips/erfarneheter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-03, 15:29 #1
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard Sökmotorskonsult - tips/erfarneheter?

Vi behöver hjälp att hitta en pålitlig sökmotorskonsult som jobbar långsiktigt utan fula knep.

Jag har fått smotop.se rekommenderad och läste en del inlägg om dem. Är det någon som har erfarenheter av dem? Eller har någon annan som är duktig?

Vi behöver i huvudsak hjälp relevanta inlänkar.
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 00:06 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag har ingen erfarenhet av att anliga sökmotorkonsulter. Eftersom jag håller på mycket med SEO själv så har jag ändå en ganska god uppfattning om vilka som är bättre respektive sämre. Den av dem jag har stort förtroende för är Magnus Bråth och Sökmotorkonsult.se (Pineberry). Min uppfattning är att de jobbar både med kvalitet och långsiktighet, men det kanske beror på vad kunden betalar för. Snålar kunden så blir nog resultatet per automatik en mindre långsiktig sökmotoroptimering. Det gäller nog för de flesta SEO-konsulter.

Jajja är en sökmotorkonsult som varit i blåsväder de senaste åren. De har anklagats för att systematiskt använda spambloggar för att förse sina kunder med inlänkar. En metod som enligt mig är högst tvivelaktig. Både eftersom det smutsar ner nätet, men också ger länkar med ganska dålig kvalitet.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-10-18 klockan 18:03
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 17:24 #3
Hej123 Hej123 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Hej123 Hej123 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Jag lånar denna tråd om det är okej? Jag skulle också vilja veta några SEO konsulter, antingen de som jobbar själva eller större företag som sysslar med detta. Som ej använder sig av fula knep eller är extremt dyra.

Har ni på WN några att tipsa om?
Hej123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-18, 18:20 #4
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hej123 Visa inlägg
Jag lånar denna tråd om det är okej? Jag skulle också vilja veta några SEO konsulter, antingen de som jobbar själva eller större företag som sysslar med detta. Som ej använder sig av fula knep eller är extremt dyra.

Har ni på WN några att tipsa om?
Nu vet jag inte var gränsen för extremt dyr går för dig men jag anar en liten motsättning. Fula knep sparar (kanske) tid och gör tjänsten per automatik billigare. Sökmotoroptimering tar tid att genomföra och det är den tiden man betalar för.

Om vi säger att en rimlig ersättning till SEO-konsulten är 500 kr/timma så kostar ett 20-timmarsjobb 10 000 kr. 20 timmar rullar på ganska snabbt om sajten kräver mycket on-pageoptimering (intern länkning, rubriker, sidrubriker, URL:er m.m.). Ska man dessutom undersöka vilka sökord och fraser som ska optimeras så tar även det tid i form av möten med kunden för att få en bra bild av verksamheter och vilka de vänder sig till. Sedan tillkommer tiden för att lägga upp länkar till kundens sajt, antingen från SEO-konsultens egna sajter eller från externa aktörer.

Har man sina sökord klart för sig och vet med sig att webbplatsen är optimerad så tror jag att priset sjunker drastiskt eftersom arbetstiden minskas.

Eftersom SEO till stor del bygger på inlänkar så använder sig alla av mer eller mindre fula knep. Är länkarna fabricerade så är de "fula" enligt Google.
Oläst 2010-10-19, 23:48 #5
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Riktigt långsiktig sökmotoroptimering tar tid.
En helhetslösning kan innefatta saker som materialskrivning, vettiga artiklar, marknadsföring på olika ställen - utan att spamma ned med onödigt falska länkar.

Gör själv lite egna tester med en av mina siter.
Från i stort sett 0 visits så per dygn så är jag uppe på 100 unika per dag efter 2 veckor. Allt från rena hänvisningar utan fulknep.

Som sagt.. bra SEO är långsiktig planering.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 01:54 #6
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Den helt klart bästa sökmotoroptimeringen man kan göra är att skapa kvalitativa texter eller tjänster. T.ex. W3Schools eller Blocket. Båda dessa exempel får massor inlänkar varje dag eftersom de erbjuder något som uppskattas.

När inlänkarna nu är avklarade återstår det bara att se till att sajten är bra onpage-optimerad.

Istället för att lägga en massa tid eller pengar på SEO så kan man fokusera fullt ut på att fortsätta leverera innehåll eller en tjänst som uppskattas av besökarna.
Oläst 2010-10-20, 08:14 #7
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Prata med Marcus på Svensk SEO - www.svenskseo.se eller någon på Pineberry - www.pineberry.se.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-26, 17:00 #8
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Finns flera duktiga sökmotorkonsulter. Vilken du ska anlita beror nog en hel del på branch, då olika konsulter utmärker sig på olika branscher.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017