Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Första rekvisitet vid en ATF

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-28, 22:55 #1
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Standard Första rekvisitet vid en ATF

Meddelande raderat

Senast redigerad av kippex den 2011-01-23 klockan 18:31
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-10, 12:41 #2
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Jag har inget klockrent svar på detta (inte mitt område) och jag har inte riktigt tid att fördjupa mig heller, men här är lite spontanta kommentarer.

Firma betyder ung. "namn" och inte bolag, så jag antar att det bör förstås som all typ av namnskyddad verksamhet. Enskild näringsidkare (s.k. enskild firma) har namnskydd i det egna länet; ett AB har det i hela riket; så även en EF (ekonomisk förening). Jag har inte jobbat med ideella föreningar, men den torde också åtnjuta namnskydd, i vart fall om den har registrerats erforderligt. En intresseorganisation kan ju existera i ett flertal former och därför är det inte möjligt att ge ett konkret svar på just denna din fråga.

Ett inarbetat varumärke (i ditt exempel Apple) har ett praktiskt sett större skydd än icke inarbetade varumärken. Med inarbetade bör förstås att de är allmänt kända hos målgruppen, och det är inte ett så diffust krav som det låter. Om målgruppen är företag så bör aktören vara känd inom den specifika branschen; om målgrupen är konsumenter bör aktören vara känd i allmänhet (såsom Apple är). Med andra ord så skulle Apple förmodligen varit skyddade även om de inte hade registrerat sina varumärken globalt, ja.

Vidare så är generiska ord som du skriver svårare att varumärkesskydda, men om ett formellt varumärkesskydd har uppnåtts (genom en godkänd registrering t.ex.) så är det ju på sätt och vis inte längre ett generiskt ord utan just ett varumärke i det specifika fallet.

Därtill är det inte så säkert att just "Apple" (jag vet, det är bara ett exempel, men för ordningens skull) skulle bedömas som ett generiskt ord i Sverige!
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017