FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Ska köpa en logotyp av en designer. Men vad ska jag skriva i avtalet? Efter betalning så är vi överens om att jag ska äga alla rättigheter till logotypen. Räcker något i form med: "Härmed överlåtes samtliga rättigheter av nedanstående logotyp från leverantör till kund. Kund äger, efter underskrift av båda parter, samtliga rättigheter till nedanstående logotyp." Logotyp: "Bild på logotyp" Datum/underskrift/namnförydligande - Kund Datum/underskrift/namnförydligande - Leverantör Rekomenderar ni att något mer är med? Vill vara så säker som möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Personligen om jag själva hade beställt en logotype av någon skulle vara att kräva källfilerna. Detta gör att man inte är bunden till samma designer om något behöver ändras på loggan vid ett senare tillfälle. Alla vill inte ge ut källfiler men personligen hade jag då inte valt den personen eller företaget att vara min leverantör heller.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej de raderna du skrev ska ge dig alla rättigheterna till den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Avtalet som vi fått med lite logotyper etc. (ej vi som skapat).
This agreement is related to the transfer of intellectual property rights for XXX. Agreed to by the designer, XXX, 9 September, 2010. Agreed to by the buyer, XXX, 9 September, 2010. Copyright Agreement For valuable consideration received, XXX grants to XXX the rights and transfer of all interest and claim to XXX and the related design files, hereinafter referred to as (“the material”). Copyright to the above listed work is hereby transferred to XXX, effective as of 9 September, 2010, including, and without limitation, the right to publish the work in whole or in part in any and all forms and media, now or hereafter known. XXX retains the following rights in regard to the material: * The right to display the material as part of a portfolio. XXX also warrants that the designs provided are entirely his or her own work and is aware that misrepresentation of ownership will result in potential damages and costs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det du har skrivit bör vara fullt tillräckligt. Jag hade även kompletterat med organisationsnummer och/eller personnummer på köpare och säljare, så att det inte kan finnas några tvivel om vilka som har ingått avtalet. Vill du ha både livrem och hängslen så kan ni även låta två oberoende parter bevittna era namnteckningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle rekommendera att du tänker på följande saker, och i huvudsak omformulerar dina termer ("kunden" t.ex.) till köpare och säljare, och därtill specificerar vem som är köpare och säljare.
- Tydlighet! I en ev. tvist är det viktigt att avtalet inte är diffust eller kan tolkas på flera olika sätt, därav bör man t.ex. definiera oklara ord och undvika "svävande" formuleringar. - Transaktionen! Som du gjort ovan, ta med det viktigaste först och gör klart vem som köper, vem som säljer, hur, var, när och till vilket pris och vilka rättigheter du erhåller. Tänk på att formulera rättigheterna så att det är fullständigt klart vad som gäller. - Om säljaren finns i annat land eller ens i ett annat län, ta med ett stycke om att den ev. tvisten ska lösas i den tingsrätt som ligger närmast Dig (och om det är en utländsk säljare, i Sverige och enligt svensk lag) Bevittnade dokument i avtalsförhållande äger ingen större vikt än icke bevittnade om det inte rör sig om s.k. formalavtal, och det är inte detta. Däremot skadar det förstås aldrig heller. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|