FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
vi har en webbyrå här i sverige, hur undrade ifall vi får köpa in program-kod från pakistan? både från privatpersoner och små företag? om svaret är ja, hur redovisar vi det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du köper något från ett annat företag så är det bara att redovisa fakturan du får av leverantören som ett inköp. Det är fullt avdragsgillt i ditt företags verksamhet.
Köper du tjänster från en privatperson så är det att betrakta som löneutbetalningar och en helt annan sak. Men du kan köpa "färdiga" system av en privatperson om du skriver ett köpeavtal. Det får dock inte vara en skräddarsydd lösning eller beställningsjobb för då är det en tjänst och skattas som lön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
detta undrar jag också då jag precis köpt tre sajter av en kines. måste jag göra ett köpeavtal med honom för att kunna bokföra det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
När du köper från privatperson betalar du ingen moms alls! Du kommer därmed inte att få göra avdrag för någon moms när du köper från en privatperson.
När du sedan säljer så redovisar du et påslag på 25% på ditt försäljningspris som vanligt. Du bör aldrig göra affärer utan avtal när du driver ett företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Är detta tillåtet: 1. om vi säger att jag (företaget) har intäkter på 40 000 kr / år då måste jag skatta 13000 kr / år 2. om vi nu säger att jag har kostnader på 20 000 / år då måste jag skatta 5000 kr / år sen till min fråga, får jag nu köpa ett "färdig" system från min fru för 40 000 kr, och skatta 0 kr på det? om nej, varför? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Din fru är en "närstående" person och är i många stycken likställd med att du betalat till dig själv. Om det är en person som du varken är nära släkt med och som inte bor på samma adress som du själv så kan det vara OK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
hmm, varför får jag inte köpa av en närstående? hur gör jag då för att köpa något av henne? måste jag anställa henne? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Du får köpa av närstående men det kan tolkas som förtäckt lön av skattmasen....
Det ärskillnader på olika slags kostnader, exempelvis varuinköp, representation, bil, löner, köp där du betalat avräkningsbar svensk moms, Eu-moms, Moms utanför EU (normalt inte). Till vilket land har dyu sålt? Vilka momssatser har du använt m.m. Det är m a o lite mer komplicerat än bara "Inkomster-utgifter=beskattningsbar vinst". Det beror på vad varje person har för skattetabell också. vid löneutbetalningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Köper du en tjänst av din fru eller någon annan person ska du betala arbetsgivaravgift etc. (om kraven uppnås). Köper du en vara ska den person du köper av ta upp försäljningen i sin deklaration.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|