FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ska jag ta ut moms vid försäljning av länkar från min hemsida? Om jag ska göra det, hur mycket ska jag då ta i moms för det?
Är det vanligast att 2 företagare diskuterar ett pris utan eller med moms? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle säga att i stort sett alla tjänster och saker som är relaterade till
detta forum har en 25-procentig moms. Företagare pratar aldrig moms med varandra. Men i offerter skriver man alltid; samtliga priser exkl. moms. Då finns inget utrymme för misstolkningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för ditt svar. Du har rätt i att vi borde ha pratat om momsen innan.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Moms på allt för företag inom Sverige, utanför Sverige tillkommer ingen moms. Moms ingår ovanpå förhandlat pris vanligtvis.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Man måste alltid vara tydlig i förhandlingar och avtal med sina kunder, leverantörer, delägare eller anställda, så inga missförstånd uppstår, annars får man två missnöjda parter av två möjliga, målet måste alltid vara att man ska ha två nöjda parter av två möjliga!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Även om du köper nånting med lägre moms, tex en resa, ska du fakturera 25% moms till kunden om du debiterar reseersättning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
1. Det är moms på all försäljning till privatperson inom Sverige 2. Det är moms på all försäljning till företag inom Sverige 3. Det är moms på all försäljning till privatperson inom EU 4. Det är moms på all försäljning till företag inom EU om du inte kan redovisa köparens giltiga VAT-nummer till Skatteverket i den periodiska sammanställningen 5. Det är ingen moms på försäljning till företag inom EU om du kan redovisa köparens giltiga VAT-nummer till Skatteverket i den periodiska sammanställningen 6. Det är ingen moms på försäljning till privatperson utom EU 7. Det är ingen moms på försäljning till företag utom EU Det finns en uppsjö regler kring detta, se närmare på Skatteverkets hemsida. För att kontrollera köparens giltiga VAT-nummer, gå till följande hemsida: http://ec.europa.eu/taxation_customs...tedLanguage=SV Den gäller hela EU och man kan få en kontrollkod som man kan använda för att visa att man faktiskt kontrollerat detta om Skatteverket tjurar...
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, det ante mig att just du säkert inte visst det...
![]() |
Svara |
|
|