FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Min mor har en Sony KDL-40D3550 tv som hon har fått problem med. Jag har aldrig sett hur en inbränning ser ut IRL, men antar att det är precis vad det är frågan om i detta fall.
När man matar tv'n med någon källa hänger liksom "skuggor" kvar av kanalens logotyp eller räkneverket för antal mål i VM sändningarna etc när man byter kanal. Det märkliga är att de finns inte där när man startar tv'n utan nya "inbränningar" kommer varje gång. Om det är inbränningar - skall inte dessa vara kvar för alltid? Har för sakens skull provat att köra både via digitalbox + scart och dvd + hdmi och det är samma fenomen. Tv'n är precis över 2 år gammal och köpt på OnOff... vad gör man med den? Är det bara kasta skiten? Trodde Sony var ett schysst märke och att en "modern" tv klarade av mer än 2 år i dag... har jag fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Har inte tvn inbyggd "tvätt" ? annars kan du koppla in datorn och köra en helt vit/svart (kommer inte ihåg vilken som är bäst) bild på tvn tills inbränningen försvinner?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Å fan! Det hade jag ingen aning om... ska kika om funktionen finns!
Men... vad är det som gör att "inbränningarna" inträffar? Är det sättet TV'n används på eller pga att det är en dålig panel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det en CRT-skärm eller en modern TFT eller Plasma?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är en LCD
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
LCD ska inte ha det problemet.
Däremot plasma har nackdelen med inbränningar. (det räcker med en bild som visas i 15 min, sen sitter den där) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
hnn, du rationaliserar lite.
Både CRT, LCD och Plasma har detta problem. Problemet är dock störst för plasma, även om de också blivit mycket bättre på sista tiden. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|