Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Indexera ALLT hos google eller inte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-23, 14:43 #1
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard Indexera ALLT hos google eller inte?

Hej, jag använder mig av xml-sitemap.com och det fungerar bra förutom att den är begränsad till max 500 indexeringar gratis.

Tänkte istället bygga min egna xml-sitemap på min sida som mer eller mindre ser ut som en blogg.

Tänkte först skriva ut alla interna sidor, så som /account, /page, /nagot-annat osv. sen ta det som finns i databasen som ska indexeras, så som inlägg.

Mina länkar är uppbyggda på följande vis:

domain.se/identifier/search-title
ex: domain.se/123/titel-till-inlägget

Så frågan är, ska jag indexera hela länken,
domain.se/123/titel-till-inlägget

Eller ENDAST domain.se/123 som är det enda som behövs för att komma in på inlägget. search-title är inget behov men om man inte har någon titel på "inlägget" så blir man directed till samma sida fast med en search-title.

Ska jag föra in ALLT i denna sitemap eller bara de som är mest relevant, dvs med search-title så att det inte blir dubbla länkningar?

Hur hade ni tänkt / gjort?

MVH
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 14:55 #2
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
FredrikLund FredrikLund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Jag hade använt mig av domain.se/123/titel-till-inlägget, så att det inte blir något strul.

Bygger man en egen sitemap så är det idé att bara ta med de mest relevanta inläggen. Det ser ut som att Google inte längre indexera allt på en sajt, dubbel content och sidor med lite innehåll indexeras i mindre utsträckning än tidigare.
FredrikLund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-23, 19:44 #3
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Självklart ska du föra in allt innehåll du vill ha indexerat. Du vill dock absolut inte att Google indexerar duplicate content. Då kanske Google indexerar fel sida, eller späder ut PR/trust så att sidorna rankar sämre vid sökninar.

Så hjälp Google på traven. Om en sida kan nås via flera adresser så ge den sidan en canonical url i head. Dvs den url du anser är den "korrekta".

Exempel: <link rel="canonical" href="http://www.evenemang.se/skinnarspelet.html" />

Se sen till att endast dessa url:er finns med i din sitemap. Om innehållet på sidan bara kan nås via en adress behöver du inte ange någon canonical url på webbsidan men den ska ändå med i din sitemap.

Använd sedan Google Webmaster Tools för att se hur många av dina länkar Google indexerar och för att få en del annan nyttig information.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017