FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har ett RGB-dokument öppet i Photoshop med en web safe färg #006600
När jag slår om till cmyk så blir färgen en helt annan, istället för att vara skogsgrön blir den nästan turkos. Någon som kan ge mig en bra cmyk-blandning för att få rgb-versionen av #006600. Behöver inte vara exakt, men den får gärna vara så lik som möjligt. OBS, ja jag vet, i framtiden ska jag aldrig mer leta färger i rgb om jag tänker använda det som cmyk, detta skapar huvudvärk ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här borde bli typ samma?
C: 1.0000 M: 0.0000 Y: 1.0000 K: 0.6000 eller 100, 0, 100, 60 Senast redigerad av Monkboll den 2010-05-27 klockan 11:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har precis varit på en kurs i färglära. Så det kan vara värt att tänka på att du aldrig får ut något i CMYK från RGB som det verkligen ska se ut. Då CMYK har en väldigt väldigt mycket mindre färgrymd speciellt just i det gröna.
Ska man få ut någonting som det ska vara så är det väl Pantone färger eller likande som bör användas. Ett litet exempel http://www.gymexp.berg.se/~per/kurse...argrymder.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
många tryckerier stödjer RGB och kan konvertera
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
@Knalli Intressant det där med grönt, bilden som finns på din länk förklarar verkligen begränsningen.
@allstars Jo så är det säkert, sen finns det tryckerier som verkar dricka på jobbet. "Din eps-fil är inte verktor". För att kontrollera slängde jag då upp den i 50kx50k pixlar (k=1000) och den såg kanon ut, men men, de kanske använder paint. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|