FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Saknar lite struktur själv, kör inte med DHCP på server nätet.
Jag brukar göra en sökning av nätet och ser vad jag har och hittar en ledig adress. Men de är ju inte så super duper smidigt, hur gör ni? Kvitterar ni ut adresser för att hålla koll eller kör ni excel/spreadsheats doc's? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hos en kund hade vi samma problem så vi gjorde ett script som kördes varje gång som datorn startades och lagrade information om datorn, IPnr etc i en access-databas. Enkelt att hålla reda på alla maskiner. Skrivare etc skrev vi in manuellt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Om det är på kontoret så varför inte använda DHCP? Allt annat är ju bara jobbigt och krångligt.
För de adresser jag har i div. hallar så är det excelark som gäller. Det har funkat i 15 år och lär funka ett tag till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Klient datorerna kör DHCP, men inte på server nätet. Baka någon sida som man får kvittera ut en ip kanske, som har koll på vilka som är upptagna samt om man vill "lämna" tillbaka en ip för recycle så att den kan abonneras igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vi har en del i vårt affärssystem för sådant. Det är en vanlig manuell lista där vi lägga till vem som har vilken adress, och markerar dem som lediga om kunden av någon underlig anledning skulle vilja lämna oss.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Klientnät = DHCP
Servernät = Excel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man kan ju ha en inventarieförteckning där man kan hantera IP.. skulle även kunna ha en "hämta ip"-funktion på C.I som hämtar ledia nummer från en lista. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har ett egetuvecklat system, då våra kunder själva kan välja IP-addresser hos oss.
Men på andra ställen har jag kört IPplan. Det var bra tyckte jag, det är opensource. Jag har också kört Infoblox, vilket är en kommersiell produkt. Den bygger in DNS och IP-dokumention på ett bra sätt. Används ex Bredbandsbolaget och andra större organisationer. Senast redigerad av Björklund den 2010-05-15 klockan 07:11 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|