FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
När jag lägger upp en ny wp installation brukar jag alltid först lägga till addondomänet, sedan peka om det från domänregistraren och sedan installera wp från fantastico.
Kan jag installera min blogg på www.minhemsida.se/blogg och sedan ändra i inställningarna i Wordpress till en egen domän vid senare tillfälle? Alltså lägga domänen som addon, ändra inställningarna i bloggen till adressen, och sedan ändra namnservrar, och det funkar som det ska? Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är inte helt med på vad det är du ska göra. Men om du ska byta adress på din wordpress-installation så är det inga problem. Jag brukar först sätta upp min wordpress-sida på /dev och sen när det är dags att köra sidan live så går jag in i kontrollpanelen och ändrar adressen till /. Om man glömmer att ändra adressen där så går det bra att göra det efter flytten i mysql:en.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
För att förtydliga lite:
Om jag bygger en hemsida åt en kund, som redan har en sajt idag. Jag bygger den på minhemsida.se/kund Sedan visar det sig att kunden betalar sjukt mycket för ett webbhotell som de inte behöver. Kan jag då ändra adressen på WP-installationen till kundensadress.se och sedan peka om deras adress på mina namnservrar? Istället för att flytta installationen till deras webbhotell. Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra fråga. Om du pekar om domänen till din host och flyttar installationen till rätt public_html så ska det inte vara några problem att ändra adress i wp.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Inga problem. Ändra bara adressen i administrationspanelen för Wordpress (/wp-admin/options-general.php)
Senast redigerad av Avamia den 2010-05-08 klockan 01:51 Anledning: Uppfattade frågan fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag testade och det fungerade utmärkt!
Alltså jag gjorde en WP installation i en undermapp på mitt hostgatorkonto. Jag slängde in lite varierat innehåll, ändrade tema och så för att ha gjort något. Jag pekade om domänen till mina namnservrar. Jag lade till domänen som add-on och angav samma mapp som den jag lagt wp-installationen i. När domänen bytt namnservrar gick jag in i general options och bytte adressen till mitt valda domännamn. Fungerade fint. Det ger ju bra möjligheter att till exempel skapa en innehållssajt i wordpress innan man har ett bra domännamn, och sen knipa domän när det väl dyker upp en bra. Eller för den sakens skull bygga en kunds hemsida på en undermapp. Tack för hjälpen! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|