FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ett projekt som jag vill få gjort där min budget ligger på ca 40K, jag vill få "valuta för pengarna" samtidigt är dtta min budget och kan inte lägga ut en enda krona mer. Jag söker väldigt mycket på Google, och har alltid i tanken att man får det man betalar för. Men samtidigt så blir jag lite "skrämd" av de webbyråar som jobbar med väldigt stora namn när man kikar in på deras portfolio, eftersom jag antar att de stora bolagen har en större budget och skulle deras projekt kräva ett par hundra tusen extra "så är det väll lugnt".
Hursomhelst så är min fråga som sagt hur jag ska gå tillväga för att hitta en webbyrå som inte tar underpris och inte gör ett korrekt jobb, eller en webbyrå som jobbar för stora bolag och samtidigt tar hutlösa priser. Jag vill helt enkelt hitta en webbyrå som gör ett riktigt bra jobb och samtidigt har normala priser... Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lyssna på din känsla =) Jag fiskade upp ett helt klockrent exjobb som är kul och intressant samt kunden är själv väldigt intresserad av projektet (har klasskompisar med kunder som långtifrån är det) genom att följa en enkel känsla - "HAN måste jag maila"
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Prata med olika webbbyråer och jämför vad dom säger och hur dom säger om ditt projekt. Det tror jag kan säga en hel del om vad det är för webbbyrå. Om det är en webbbyrå som säger "öööh, okej. vet inte vad det är men det kanske eventuellt kan fixas - tror jag" :P Se om du kan få kontakt med tidigare kunder också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har snackat med lite kunder förr och när dem jagar webbyrå har jag hört att det populäraste är att kontakta webbyråns referenser och fråga om dem var smidiga, utförde allt utan problem osv...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill bara inflika att stora kunder inte alltid har stora budgetar. En orsak till det kan vara att det är så många inblandade, folk inhouse, reklambyrå, produktionsbolag, pr-firmor och gud vet vad.
Jag vill inte påstå att vi nödvändigtvis tjänar mer pengar på en stor kund än en liten, så låt dig inte avskräckas av det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju även testa att posta i Förmedling av jobb och tjänster här på WN.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är att fråga personer i ditt personliga kontaktnät om de har en webbyrå de kan rekommendera.
Sen bör du dela upp din budget så att du genomför projektet i flera små steg så du inte bränner alla pengarna på första skottet, du måste räkna in att göra misstag. Exempel: Idealfallet: Steg 1: Kostnad 5000 SEK Steg 2: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK Steg 3: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK Steg 4: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 15 000 SEK Om du blir missnäjd efter steg 1: Steg 1: Kostnad 0 SEK Steg 2: Om du är missnöjd så ska du inte acceptera jobbet utan bestrida det och en annan Webbyrå göra om steg 1 för 5 000 SEK Steg 3: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK Steg 4: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 10 000 SEK Steg 5: Om du är nöjd så får samma Webbyrå göra nästa steg för 15 000 SEK Du måste dock vara mycket noga med att upprätta ett vattentätt skriftligt avtal med hela utvecklingsprocessen nedskriven och att du måste göra en del av grundjobbet så du har en tydlig kravspecifikation som Webbyrån har att arbeta efter. Du måste även vara delaktig i diskussion och förhandling med webbyrån, alt du vill uppnå måste vara tydligt dokumenterat i avtalet och det måste vara tydligt dokumenterat och enkelt att kontrollera för Webbyrån, dig själv och tredje man. INga luddiga formuleringar utan tydliga, enkla och knivskarpa formuleringar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Drömbolaget i malmö är kanon. www.drombolaget.se. De är fruktansvärt tillmötesgående och kompetenta och håller sig inom det priset man har satt som max budget. Det bästa är ändå att man känner sig helt trygg med samarbetet, inget verkar vara för svårt för dom och de har grym support!
Senast redigerad av design.se den 2010-04-28 klockan 13:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Många gånger kan jag som beställare känna precis som dig. JAg vill inte kasta pengarna i sjön. Självklart finns det seriösa och oseriösa byråer. Följ detta så gallrar du bort en del:
- Kräv F-skatt - Den som tar uppdraget får inte anlita underleverantörer - Skriv Kravspec i detalj - Skriv med deadline - hålls inte den så går projektet över till en annan byra och 0 kr i ersättning (sen finns det förklarliga skäl etc) - Kontakta deras kunder - jag ber om referens och ringer faktiskt upp deras kunder. Frågar hur det fungerade med tiden som oftast är viktigt för mig. - Lita på magkänslan! Lycka till. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|