FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Undrar om det inte är säkrare att köra utan Antivirus?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ant...orer-1.1081580 Någon som har blivit drabbad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
"Alla" stora producenter har drabbats av det där någon gång. Egentligen inga konstigheter. Ett antivirus är så pass rotat i ditt system att det är klart att det får skumma konsekvenser när det uppstår en bugg.
I jakten på att snabbt knuffa ut uppdateringar för sina program blir kvalitetstesterna för varje plattform tyvärr lidande... det var ju ännu värre förr när programmen endast baserades på virusdefinitioner och man saknade proaktivt skydd. Då var de verkligen ännu mer stressade att pressa ut uppdateringar och dessa kunde slå fel ibland. Jag har inte blivit drabbad denna gång, men var hos kund som blev drabbad när Norman fick deras 2003 smb att rasa för ett par år sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är emot att köra antivirus alls, just för det belastar och ställer till mer problem än nytta.
Och finns ofta inte så stort behov om man inte sitter surfar konstiga sidor eller laddar ner konstiga saker från konstiga porr siter. Eller klickar och tar emot all skit som kommer på msn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
"Jag är emot att använda bilbälte för det är inge skönt och jobbigt att sätta på sig. Ofta behöver men heller inte det om man kör sakta och undviker att åka där andra människor finns"
Klart att de säljer på att skrämma upp folk, inget tvivel om den saken. Men det finns ju fortfarande verkliga hot. Nyligen visade ju FRA hur de saxade ett helt LAN med hjälp av infekterad PDF bifogad i mail. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Riktade attacker med/mot ett visst mål så är antivirus ändå inte nytta. Men så länge man inte tänker med kuken och ska klicka på alla XXX saker överallt och länkar så är risken rätt liten. Eller laddar hem alla möjliga konstiga saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Lägg en okänd film med ett konstigt namn på någons skrivbord och kolla vad som händer. Det kommer att ta mindre än 1 min innan personen har dubbelklickat på den av ren nyfikenhet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag har kört utan anitvirus program sedan C64 tiden. För mig är det fullkommligt obegripligt hur f*n folk hittar alla dj*vla virus. Dags att införa datorkörkort kanske?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Virus som gjorde mycket väsen av sig... är väldigt 1999 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Jag kör ofta med inaktiverat visusskydd men scannar då och då. Jag har haft enstaka trojanliknande hot men inga allvarligare virusangrepp. Har dock vänner som har mer grundläggande kunskaper om datorer (Word, Facebook, mail osv.) som av någon anledning jämt och ständigt får problem med virus. Vem är det då som får komma till undsättning
![]() Främsta anledningen till att jag inte använder antivirusprogram på heltid är att de ofta äter prestanda. Har särskilt dåliga erfarenheter av Norton Antivirus. Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-04-27 klockan 03:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har använt antivirusprogram i 10 år ungefär. Jag har haft ett virus (och i samband med det också lite adware och spyware), och det var efter att ha vart lite oförsiktig (jag hade ju ändå antivirusprogram... tänkte jag!), laddade väl ner någon videospelare eller codec-packet. Lite halvdesperat när man har nån drivrutin som inte funkar och man googlar upp en "lösning" på det hela, och kör in skiten i hopp om att få allt att funka fort!
Utan antivirusprogram är jag mer försiktig, men oavsett hur försiktig man är kan det finnas buggar i dina programvaror som utsätter dig för risker, trots ett försiktigt beteende. Sen... hur vet man att antivirusprogrammet hittar alla virus? Precis... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|