FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena!
Jag är inne på att byta ut min trådlösa router då den inte funkar så bra. Tappar ofta kontakten m.m. Jag har en uppkoppling på 100 mbit/s och helst vill man ju få ut det även över det trådlösa. Jag har letat och letat men inte hittat någon som verkar klara det i praktiken. www.smallnetbuilder.com är ju en guldgruva men ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt allt. Någon som har personliga erfarenheter av en router som klarar 100 mbit/s, WAN<->WiFi? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill du ha 100mbit på wifi så krävs de till att börja med 802.11n 300mbit trådlöst, för att ens ha teoretisk möjlighet att uppnå det, se till att du har de på dina maskiner då.
Routern, D-Link DIR-655 skall klara de t.ex. Men är lågpris segment för priv personer så är inte de bästa på marknaden om man säger så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo det vet jag att det är en n-router som behövs. Har en idag, så mina enheter stöder också n. Har en Netgear WNR2000 idag som tyvärr har rätt kass täckning och har ballat ur lite extra sedan jag fick 100mbit.
Sitter jag typ 10 meter bort får jag ut ca 20mbit/s och står jag 30cm ifrån routern får jag ut 50mbit/s om jag har tur. Vill har något bättre än detta i alla fall. D-Link DIR-655 har jag hört en del gott om. Även Linksys WRT-320N. Några tankar/åsikter kring dessa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
På kontoret där jag jobbar nu så har vi precis köpt in en NetGear SRXN3205 som klarar 300 Mbit/s och 5 VPN-kanaler:
http://www.netgear.com/Products/VPNa...Specifications Finns att köpa på http://www.Dustin.se Har inte hunnit installera den ännu då den leveraerades precis före påskhelgen.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Dem två routrar jag haft, dir-655 och dir-855 är helt underbara. Får ut en fantastisk hastighet. Och gillar även admin-interfacet eftersom typ allt går att ställa in manuellt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp aldrig en D-Link router oavsett vad någon än säger, detta är det västa skiten man kan ha hemma - jag har själv 10-års erfarenhet av D-Link, Netgear, Linksys och diverse andra märken i WLAN segmentet (både privat och professionellt). Netgears privatprodukter är också att undvika (vita/svarta boxarna), Netgear ProSafe (blå boxar) är dock fina grejer men är mer ämnade för företag.
Förstahandsvalet för dina behov skulle vara Linksys WRT320N med DD-WRT firmware. Den har både 802.11n samt klarar galant av en WAN<->LAN throughput på 100mbit. Vad du får ut av det trådlösa är självklart beroende på miljön där den installeras. Min erfarenhet säger att 802.11n produkter brukar ligga på runt 100mbit trådlöst om installerade korrekt (dvs. inte ligger i en garderob i skyddsrummet). Senast redigerad av jayzee den 2010-04-06 klockan 13:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja Linksys WRT320N har jag hört mycket gott om.
Vad tror ni om en TimeCapsule från Apple annars? Den är lite dyr iofs. Får nog bli till att testa en WRT320N ![]() Senast redigerad av Linuus den 2010-04-06 klockan 17:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag är lite anti när det gäller saker med hårddisk i, blir så knöligt med att allt skall ha hårddisk nuförtiden till ingen nytta överhuvudtaget. Jag kör med med en RAID-5 NAS med några TB i utrymme som alla grejerna får skriva/läsa ifrån. Till det har jag en till (mindre) NAS där viktigaste grejerna backas upp till med jämna mellanrum. Blir mycket enklare att underhålla och håller kostnaden/tiden nere, för att inte tala om surret från diskarna i varje enhet.... Senast redigerad av jayzee den 2010-04-06 klockan 17:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag skulle rekommendera ZyXEL NBG-460n som utan problem
skulle uppfylla dina krav. Kollegan får en länkhastighet på 185 Mbit på det trådlösa. Throughputen ligger på ett antal hundra Mbit så din 100-lina har den inga problem med alls. WAN-LAN har mätts upp till 700 Mbit via en intern TP-testserver. Prismässigt ligger den någon hundring över DIR-655. Sen att du inte får mer än 20 Mbit 10 meter bort är inget konstigt alls. Har du trådlösa telefoner hemma? Använder du Bluetooth? Har du en micro? Alla härliga prylar arbetar i 2.4 GHz-bandet och allt stör ut varandra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Du nämner enbart att den skall klara 100MBit, du nämner ingenting av throughput (WAN <=> LAN), vilket är det som egentligen är viktigast om du vill utnyttja hela kapaciteten.
Apple AirPort Extreme Base Station = 133 Mbit/s Linksys WRT320N = 145 Mbit/s D-Link DIR-655 = 267 Mbit/s (Källa: Prisjakt ) Vad gör N-standarden för nytta med 300Mbit/s när produkten inte kan leverera det? Senast redigerad av Jonas den 2010-04-07 klockan 14:47 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|