FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vid design av webbplatser verkar man ofta i Sverige ignorera synsvaga.
I första hand tänker jag på de som har stora problem med synen, och som nästan är blinda. Är det här ett icke-problem i Sverige? I USA verkar man ta detta problem med större allvar. Åtminstone finns det ganska mycket info därifrån om hur man designar sidor för synsvaga. Alltid ha ALT på alla bilder, inte använda nestlade tabeller mm. Många webbdesigners verkar också älska "myrskrift" och massor av information på samma sida. De verkar inte ha hört talas om människans begränsning av att kunna hantera högst 7 saker åt gången. Har man sedan problemen med synen, blir det än värre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt min mening går funktionell design och design för synsvaga oftast ihop. Inte minst när det gäller att ha tydliga kontraster och mycket marginaler. Jag tycker att många myndigheter i Sverige verkar vara mycket duktiga på detta.
När det gäller att ha ALT på bilder så funderar jag på hur pass mycket detta egentligen ger. I XHTML är ju alt-taggen ett krav på img, dock kan det ju bli problem om man har en design med en del bilder, och har alt-taggar på dessa. Men iofs kan man ju välja att lägga dessa bilder i CSS:en i så fall. Att ha ALT-tag på bilder associerade med redaktionellt material låter vettigt, men är tyvärr något jag slarvar med en del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Min erfarenhet är tyvärr att man ofta struntar i dessa grupper, något som jag tycker är mycket oansvarigt. Detta gäller framför allt privata aktörer. Myndigheter är som sagt var betydligt bättre på detta område men det beror ju på att de har riktlinjer att rätta sig efter. Tillgänglighet bör få ett större utrymme även i den privata sfären. Såvida man inte inför någon form av statligt bidrag så är det nog dock svårt att motivera detta utom möjligtvis för de allra största aktörerna.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns en del olika vis att underlätta de på.
http://www.socialstyrelsen.se/ I övre meny raden finns "Lyssna - Lättläst - Teckenspråk" |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|