FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, har en dum fråga jag kan gissa svaret på men vill ha bekräftat.
Kan man teckna privatabonemang på till exempel: Telefoni, internet, webhotell med mera men använda det på företaget? Är det lagstadgat att du måste köpa företagsabonemang till ditt företag, eller bryter man bara mot försäljarens villkor? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fonns inga lagar som hindrar dig att köpa ett privat kontantkort för att det är billigare än ett företagsdito. Be företaget skicka det till din företagsadress bara .....
Exempelvis : XYZ Webbyrå c/o Kalle Svensson Sveavgen 30 112 34 Stockholm Om de vägrar skicka till företagsadressen så får du väl ta det hem, men det finns inga regler som hindrar dig att teckna "privat"-abbonemang, i synnerhet om du kan motivera att det blev billigare.... Det brukar dessutom vara bätre öppettider för privatabbonemang än för företagsdito.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mjae, det är inte helt enkelt i praktiken. De flesta ISPer omöjliggör att få en laglig verifikation på privatabonnemang då du inte kan skriva ett org-nummer (AB/HB/Kom.) som köpare. Att bara ändra adress på fakturan är inte godkänt!
Enligt bokföringslagen ska en verifikation innehålla dessa relevanta uppgifter ställda till företaget: - kund, till vem fakturan är ställd Enligt mervärdesskattelagen(moms) ska en verifikation dessutom ha följande relevanta uppgifter ställt till företaget: - säljarens och köparens namn och adress Kan du övertyga dem att skriva ditt företags adress/orgnummer/namn på fakturan av ett privatabonnemang så funkar det. Dock har jag inte lyckats med detta hos någon av de fyra ISPer vi använt oss av. Alltså kommer en sån faktura underkännas både för avdrag av moms och som bokföring. Redigering: Din fråga gällde ju mer än ISPer men samma problem kommer uppstå även utanför Internetleverantörer... Senast redigerad av Danski den 2010-04-07 klockan 10:09 Anledning: Tillägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Om man driver enskild firma så är orgnr=personnr och det blir inte samma problem som om man har AB/HB/KB. Det var det jag hade i åtanke.
Jag har ofta beställt "privatversioner" för saker till mitt AB. Men jag har tagit det som "utlägg" och då blir det OK ändå. Jag har m.a.o. betalt privat först och sedan bokat in det i bolaget och tagit ut pengarna för omkostnaden. Ur skattesynpunkt är det helt korrekt att göra så. Tele-bolagen försöker utnyttja företagen för att ta mer betalt fast de levererar en sämre tjänst än till privatpersoner, så då är det ett bra sätt att göra så här. Jag hade Bredbandsbolagets 10 mbit full duplex som privatabbonemang för ca 300 Spänn i månaden, de ville ha 3000 SEK/mån om jag skulle ändra till företagsabbonemang, men fortfarande leverera samma tjänst, med sämre supporttider. Gissa vad jag valde? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så här har jag ofta upplevt att företag försöker sneaka åt sig mer pengar av företag.
Därför blev jag positivt överraskad av hur Tre anser att "fritt användande" är mer för företagare än för privatpersoner. Telia tycker till exempel att 500 sms per månad är "fritt" för företagare, medans privatpersoner får 5000 sms. Hos Tre har jag en pott på 5995kr+moms att ringa, smsa och mmsa för inom sverige. Dessutom fick jag ett mobilt bredband, och ett "fast" nummer till mobilen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tjänsterna/Varorna var beställda i mitt namn men utan tvekan produkter som var till företaget. Skatteverket och deras handläggare hävdade bestämt att det var fakturor som inte hade företagets namn/org/adress, därför gäller det inte. Vi fick även underkänt i samma veva ett par kontantfakturor utan något köparnamn på som översteg gränsen på 2000kr inkls moms. Har du någon hänvisning till en lagparagraf som visar att Skatteverket handlat fel så tar jag gärna emot det och skickar dig en present =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag kan då nämna att jag hade samma adress privat som för företaget, vilket kan ha en avgörande betydelse. Det är det verkliga SYFTET med inköpen som är avgörande inte vad de "heter" hos leverantören. Jämför gärna med en godisaffärs, de köper in Godis, det är ju inte normalt att använda i företaget, det borde ju vara "privat konsumtion" men godisaffärens syfte är INTE att ägaren ska slafsa isig 2 ton godis utan han ska använda det i sin verksamhet för att tjäna pengar, följaktligen är inköpet avdragsgillt. Det är SYFTET som är styrande. Jag har haft många kontakter med revisorn om detta så det är inte någon han "missat" utan någon som är konsekvent hanterat på det sättet och godkänt av revisorn. Jag får undersöka vidare vilken exakt paragraf man kan hänvisa till... Hittade en blogg som funderar i samam banor: http://redovisning.wordpress.com/200...-och-bredband/ Har sökt en del på http://www.notisum.se men inte hittat något intressant rättsfall eller lagrum ännu. Söer vidare.... Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-07 klockan 14:13 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|