FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har gjort ett jobb åt en kund, där vi kom överens om ett pris och fakturan samt jobbet godkänts. (Design och CSS av hemsida)
Har levererat allt, men inte fått betalt ännu, 2 veckor efter förfallodatum...har försökt kontakta kunden och i början fick jag svar om att deras ekonomiavdelning har fakturan och att den kommer att bli betald...ibland har han sagt: pengarna kommer in idag innan kl. 13.00 osv... Senaste veckan har kunden dock försvunnit helt under isen.....han svarar inte på mailen, har blockat mig på msn, där han var väldigt aktiv när han behövde hjälp.... och pengarna har inte kommit in ännu...när jag försökte sälja fakturan till Svea Ekonomi, så meddelade dem mig att företaget ställt in alla sina betalningar och att jag förmodligen inte kommer att få betalt.... ![]() Finns det inget man kan göra för att kräva betalningen? OBS! Vill inte gå ut med namn eller liknande på kunden, önskar endast få allmäna tips och råd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ansök omgående om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka fakturapåminnelse alternativt egen inkassokrav. (se http://www.inkasso-se.se/)
Ring annan på företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Begär företaget i konkurs...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för tipsen!
Har försökt nå annan på företaget, men som det verkar som det bara är han själv, trots att han påstår sig ha många anställda, diverse programmerare, advokater, ekonomiavdelning mm. Har läst om kunden på en annan tråd.....är troligen inte den enda som fått höra den historien... att skicka påminnelse har ingen verkan, då personen ifråga inte ens svarar på mina mail....får skicka en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden istället. Synd, för hade han kontaktat mig, kunde man ha gjort upp om en betalningsplan, kan förstå att det inte alltid går ihop, men att totalt strunta i att ens svara och inte betala något kan jag inte acceptera, man satt ju ändå i ett antal timmar och jobbade... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur menar du med det Conny? Att även om man kommit överens om 10 dagars netto, så ska man räkna med att inte få betalt förrän efter 30?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi kom överens om 5 dagar t om......
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna. När jag konsultar så brukar fakturorna hamna på 120 000-150 000 SEK/månad och jag har 30 dagar netto. De flesta kunder betalar i rimlig tid dvs 30-45 dagar efter förfallodatum, finns några riktigt sura kunder som inte gör det och dem väljer man bort vid första bästa tillfälle, dvs när man har en anna kund som betalar lika bra. Men börjar man kriga med kunden så sticker kunden oftast till en annan levearntör även om det är de som inte skött sig. Man måste hantera kunden med silkeshandskar om man vill ha dem kvar. Men man ska inte tolerera att de drar över mer än 45 dagar från förfallodatum för då är det respektlöst och man tar då som leverantör en väldigts tor risk. Man ska inte börja tjafsa om småsummor, jag har normalt haft ca 300 000 som kundfodran(risk) mot enskilda kunder. Begär man förskott är risken överhängande att man inte får uppdraget, men det kan finnas motiv att ha förskott om kunden verkar vara "högrisk", avstår kunden så slipper man risken. Vänta tills det gått 30 dagar innan du vidtar några som helst åtgärder, du kan inte seriöst vidta några sanktioner före dess i alla fall. Du kommer troligen att mista kunden om du trilskas före 30 dagar. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 15:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för rådet, men...
Denna kunden kan tyvärr inte betraktas som särskilt seriös, inte efter vad jag har sett nu på diverse forum.....samt sättet som han skriver på msn och framförallt att han inte svarar mina mail...var dum som inte kollade upp det innan jag satte igång... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|