Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 11:19 #1
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
Standard Kund som inte betalar faktura - och inte går att kontakta

Jag har gjort ett jobb åt en kund, där vi kom överens om ett pris och fakturan samt jobbet godkänts. (Design och CSS av hemsida)

Har levererat allt, men inte fått betalt ännu, 2 veckor efter förfallodatum...har försökt kontakta kunden och i början fick jag svar om att deras ekonomiavdelning har fakturan och att den kommer att bli betald...ibland har han sagt: pengarna kommer in idag innan kl. 13.00 osv...

Senaste veckan har kunden dock försvunnit helt under isen.....han svarar inte på mailen, har blockat mig på msn, där han var väldigt aktiv när han behövde hjälp.... och pengarna har inte kommit in ännu...när jag försökte sälja fakturan till Svea Ekonomi, så meddelade dem mig att företaget ställt in alla sina betalningar och att jag förmodligen inte kommer att få betalt....

Finns det inget man kan göra för att kräva betalningen?

OBS!
Vill inte gå ut med namn eller liknande på kunden, önskar endast få allmäna tips och råd.
editman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 11:40 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ansök omgående om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:08 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Skicka fakturapåminnelse alternativt egen inkassokrav. (se http://www.inkasso-se.se/)
Ring annan på företaget.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:46 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Begär företaget i konkurs...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 14:23 #5
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
Tack för tipsen!

Har försökt nå annan på företaget, men som det verkar som det bara är han själv,
trots att han påstår sig ha många anställda, diverse programmerare, advokater, ekonomiavdelning mm.

Har läst om kunden på en annan tråd.....är troligen inte den enda som fått höra den historien... att skicka påminnelse har ingen verkan, då personen ifråga inte ens svarar på mina mail....får skicka en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden istället.

Synd, för hade han kontaktat mig, kunde man ha gjort upp om en betalningsplan, kan förstå att det inte alltid går ihop, men att totalt strunta i att ens svara och inte betala något kan jag inte acceptera, man satt ju ändå i ett antal timmar och jobbade...
editman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 15:04 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av editman Visa inlägg
Jag har gjort ett jobb åt en kund, där vi kom överens om ett pris och fakturan samt jobbet godkänts. (Design och CSS av hemsida)

Har levererat allt, men inte fått betalt ännu, 2 veckor efter förfallodatum...har försökt kontakta kunden och i början fick jag svar om att deras ekonomiavdelning har fakturan och att den kommer att bli betald...ibland har han sagt: pengarna kommer in idag innan kl. 13.00 osv...

Senaste veckan har kunden dock försvunnit helt under isen.....han svarar inte på mailen, har blockat mig på msn, där han var väldigt aktiv när han behövde hjälp.... och pengarna har inte kommit in ännu...när jag försökte sälja fakturan till Svea Ekonomi, så meddelade dem mig att företaget ställt in alla sina betalningar och att jag förmodligen inte kommer att få betalt....

Finns det inget man kan göra för att kräva betalningen?

OBS!
Vill inte gå ut med namn eller liknande på kunden, önskar endast få allmäna tips och råd.
Vilket fakturadatum är det? Vilket förfallodatum har du? Du fr räkna med 30 dagar netto som default, innan dess är det ingen idé att försöka med några åtgärder.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 15:27 #7
W2Bests avatar
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
W2Best W2Best är inte uppkopplad
Medlem
W2Bests avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 166
Hur menar du med det Conny? Att även om man kommit överens om 10 dagars netto, så ska man räkna med att inte få betalt förrän efter 30?
W2Best är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 15:34 #8
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
Vi kom överens om 5 dagar t om......
editman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 15:36 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av W2Best Visa inlägg
Hur menar du med det Conny? Att även om man kommit överens om 10 dagars netto, så ska man räkna med att inte få betalt förrän efter 30?
Det är inte särskilt seriöst att ha 10 dagar betalningsvillkor. Normalt är 30 dagar, eller förskott. Du kommer aldrig att få ett inkassobolag att hjälpa dig före 30 dagar. Du kan exempelvis inte ta ut dröjsmålsränta eller påminnelseaavgifter före 30 dagar har gått från fakturadatumet. Man gör sig bara till åtlöje om man skickar påminnelse före 30 dagar.

Om du inte har väldigt speciella skäl att avtala om kortare betalningsvillkor är 30 dagar ska man undvika det, det är bara ett irritationsmoment för kunden och man måste alltid utgå från kundens behov i affärerna.

När jag konsultar så brukar fakturorna hamna på 120 000-150 000 SEK/månad och jag har 30 dagar netto. De flesta kunder betalar i rimlig tid dvs 30-45 dagar efter förfallodatum, finns några riktigt sura kunder som inte gör det och dem väljer man bort vid första bästa tillfälle, dvs när man har en anna kund som betalar lika bra. Men börjar man kriga med kunden så sticker kunden oftast till en annan levearntör även om det är de som inte skött sig. Man måste hantera kunden med silkeshandskar om man vill ha dem kvar. Men man ska inte tolerera att de drar över mer än 45 dagar från förfallodatum för då är det respektlöst och man tar då som leverantör en väldigts tor risk.

Man ska inte börja tjafsa om småsummor, jag har normalt haft ca 300 000 som kundfodran(risk) mot enskilda kunder.

Begär man förskott är risken överhängande att man inte får uppdraget, men det kan finnas motiv att ha förskott om kunden verkar vara "högrisk", avstår kunden så slipper man risken.

Vänta tills det gått 30 dagar innan du vidtar några som helst åtgärder, du kan inte seriöst vidta några sanktioner före dess i alla fall. Du kommer troligen att mista kunden om du trilskas före 30 dagar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 15:49
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 15:40 #10
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
editman editman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 104
Tack för rådet, men...

Denna kunden kan tyvärr inte betraktas som särskilt seriös, inte efter vad jag har sett nu på diverse forum.....samt sättet som han skriver på msn och framförallt att han inte svarar mina mail...var dum som inte kollade upp det innan jag satte igång...
editman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017