FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har köpt en nyproducerad lägenhet som är inflyttning i om tre veckor (wohoo). Vid slutbesiktning i fredags upptäckte jag att jag fått en inbyggnadsmicrovågsugn som jag inte beställt och jag har läst igenom specifikationer och mina gjorda tillval samt kvitton och hittar inget som styrker att jag beställt eller betalat för detta.
Jag sade inget vid besiktningen om detta. Om detta "fel" inte märks innan jag får nycklarna om 2½ veckor, får jag behålla micron då eller har byggnadsmästaren rätt att i efterhand kräva pengar eller micron tillbaka utan vidare? Jag försökte googla lite, men det är väl ett alltför specifikt fall för att jag skall få några bra träffar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
"Ta tillbaka utan vidare" - nej men återställa till det som var avtalat, ja. I det avtal du har skrivit på så borde det stå det hur länge fel kan åtgärdas/reklameras etc.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vill du ha mikron? Alla kanske har fått en mikro?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Micro är väl standard i alla nyproducerade lägenheter numera?!!??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
I vilket fall lär det kosta mer för dom att ta bort micron än att låta den vara kvar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag hade påtalat felet och förväntat mig ett svar i stil med "ojdå, då får du behålla micron kostnadsfritt". Hade jag fått ett annat svar så hade jag bråkat med dem tills jag även fick en gratis TV.
Enligt lagen så har de förmodligen rätt att ta tillbaks micron. Om du själv påtalar felet så lär de krångla mindre. Om de själva upptäcker felet så kanske det står två skitiga hantverkare och plingar på din dörr om åtta veckor. Annars tror jag på Connys teori. Micro är standard och ingår förmodligen i det som du redan har betalat för lägenheten. En vanlig micro kostar inte mer än några hundralappar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Conny: Nej inte i detta fallet då det är inbyggnads och "microluckan" är tillval till köket. Jag köpte alltså till en microlucka i köket men medvetet valde bort micron för att jag kunde få den billigare än vad byggaren ville ha för den.
Det är en inbyggnadsmicro och kostar >5000 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Men väck inte den björn som sover.... Man behövr ju inte vara "dum-ärlig".... det har jag lärt mig den hårda vägen.... :-( Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-29 klockan 21:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som någon sa så kostar det nog mer för dem att ta bort micron, så ingen idé att tjöta om det. Om någon skulle påpeka att man varit oärlig och inte sagt till att man inte beställt micron går det ju alltid hävda att man precis som Conny och Gustav tror att det ingår micro i alla nya lägenheter... vilket självklart inte är fallet. Inbyggnadsmicro är dyra som satan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag håller käft ett tag så får vi se vad som händer när jag får nycklarna till lägenheten, men eftersom det är så många boenden i fastigheten tror jag inte de kommer upptäcka sitt misstag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|