FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Önskar er hjälp m att klura ut vad jag missat ![]() Hur uppfattar ni sidan o betalsystemet/ kassan. Vad talar för köp o vad kan få en att inte genomföra köpet? www.aldestam.se www.laserfinder.se //Cecilia |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
1. Båda sajter är dåligt designade vilket ger ett oprofessionellt intryck och rörigt att navigera.
2. Pris jämfört med konkurrenter? 3. Dålig call-to-action i kassan. Skicka beställnings-knappen är inte tydlig alls och inte heller kryssrutan för köpvillkoren. 4. Du kör annonser på sajterna, även det ger ett sämre intryck som om det vore en reklambaserad sida och inte en webbutik. 5. På laserfinder kan jag inte kryssa i betalsätt? Och adestam kan jag inte kryssa i faktura? Missvisande och rörigt. Köp en riktig design för det första, det kommer höja konverteringen avsevärt. Använd riktiga knappar för knappar, eller bilder, inte textlänkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur många avslut är det i relation till hur många som går till kassan? Har du jämfört med någon annan?
Som Wojt skriver det ger inget seriöst intryck med annonser och antagligen kommer din konvertering höjas avsevärt med ordentlig webbdesign, men vi har alla olika förutsättningar & vilja att investera. Jag var inne på sidan med bröllopsprodukter och det som talade mot köp (om man nu lyckats lägga produkter i kundvagnen) var att det tog lång tid att komma till utcheckningssidan efter att jag tryckt på "till kassan" (sitter på andra sidan jorden förvisso, men trodde först inte att det fungerade) och det andra jag tänkte på var att jag inte riktigt fattade hur betalningen gick till. Jag väljer förskottsbetalning, men kommer det då upp en till sida där jag kan betala med Payson, måste jag notera bankgironummer redan där eller kommer alla instruktioner i ett mail? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag gick in och skulle testa att betställa en brudklänning till min fiktiva "brud", men rubrikerna på alla 12 brudklänningarna var "brudklänning" varför har de inte individuella namn, som IKEA har ju hittat på olika namn för alla sina produkter "Ivar" för en bokhylla "Sultan" för en specifik säng, jag klickade för en brudklänning som senare visade sig vara en "askungeklänning" det borde väl framgått redan i listan över alla brudklänningra tycker jag. Jag skulle dessutom viljat se en större bild som täcker hela sidan när man klickar på bilden så man kan se lite mer detaljer.
I varukorgen står det "brukdklänning" för den askungeklänning som jag klickat för, borde stå det specifika namnet. Småsnålt att dutta med fraktkostnad på 31,20-39 SEK på en produkt som kostar 2895 SEK. Obegripligt med Leveranssätt Post 31,20 SEK, Spårat Paket 72 SEK + frakt 39 SEK irriterande, räkna in allt i priset och ta 3995 SEK för brudklänningen utan tilläggsavgifter. Betalsätt är på liknande sätt obegripligt utformat. Borde vara: * Betala direkt med kreditkort (Så får du 50 hjärtformade ballonger utan extra kostnad) * Beställ mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar netto och 30 dagars returrätt. * Nöjdkundgaranti, är du inte nöjd så får du pengarna tillbaka * Efter bröllopet så kan vi packa ned brudklänningen för tryggt långtidsförvar så den behåller sin spänst... (Ingår utan extra kostnad) Gör det enkelt för kunden att fatta beslut, inte en massa valmöjligheter. När det är dags att betala så ser jag denna text: Citat:
Ännu mer frågetecken, beställningar som ej betalas inom en vecka skickas mot faktura? De borde du inte skcika alls tycker jag för då är det väl något skumt? Du kan aldrig frövänta dig betalt om du inte skickat en Faktura eller åtminstonde en Avi till kunden där det tydligt framgår vad kunden beställt och vad du som leverantör förväntar dig få betalt för. OBS!!! Orderbekräftelse är inte att jämföra med vare sig faktura eller avi, det är en orderbekräftelse, dvs ett ensidigt åtagande fån leverantörenssida att man mottagit en beställning och arbetar med att affektuera den, och inget annat. När leverans sker skickar man en faktura.... Vad har jag (som kund) för nytta av emailadressen [email protected] eller bankgironummret i det här läget? Jag håller ju just på att fylla i ett orderformulär?!?! Otydligt och förvirrande. På fakturan ska givetvis bankgironummret framgå med all önskvärd tydlighet men inte här i orderformuläret. Ta bort all text som kan förvirra kunden, en förvirrad kund beställer inget eller tvekar.... I det här läget gav jag upp fattade inte hur jag ska gå vidare, "min brud fick ingen klänning..." Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-04 klockan 20:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En sån enkel sak som fonten "Times New Roman" ger inget seriöst intryck i mina ögon. Sen att du blandar fonter lite hejvilt är inte heller att föredra. Kör samma på alla olika "element" som menyn, brödtext osv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sidorna ger inget seriöst intryck. Du bör dessutom inte ha annonser för andra aktörer i en webbshop. Det ser också konstigt ut.
Hur skulle det se ut om Coop hade reklam för Hemköp och Ica i sina butiker? Din "köp"-knapp är otydlig. Det borde vara en knapp och inte en text som knappt är markerad som länk. Aldestam.se är helt bedrövlig. Jag förstår mer vad sidan handlar om genom att läsa om den i den här tråden än att titta på sidan i sig. Steg ett för dig borde vara att anlita en kompetent webbdesigner som kan hjälpa dig att göra din webbshop snygg och seriös men framförallt användbar. Användbarheten är alldeles för låg. Allt känns väldigt rörigt även om Laserfinder.se är väsentligt bättre än aldestam.se så är den fortfarande för dålig. I kassan på laserfinder kan man mata in "pers/orgnr" och klicka "Hämta adress", men det får inte plats 11 tecken i rutan - jag kan inte se allt jag matat in. Matar jag in ett organisationsnummer blir "Namn" företagsnamn, men namnet på beställare/mottagare går inte att ange. Och förskottsbetalnignen förstår jag ingenting av. Ta bort informationen i det skedet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag var du skulle jag gå till en webbdesigner som är specialicerad på webbshoppar. Det skulle göra enormt mycket för resultatet.
Säljer man något så pass glamouröst som brudklänningar, kan inte sajten se ut så där. Den måste fräschas till! Men börja med att ordna upp typsnitten som redan nämnts. Det gör stor skillnad att få bort times new roman från sajten... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ang. adelstam.se
Din logo är 5315 pixlar bred, men du skalar om den till 1003 pixlar. Varför skall jag behöva ladda ner den stora bilden och ändra storlek på den med min browser istället för att du ändrar storlek på bilden till den rätta och låter mig ladda ner den? Detsamma gäller alla andra bilder på sajten. T.ex. kundvagnen som är 300 pixlar bred men som du gör om till 63. Det heter inte princessbröllop utan prinsessbröllop. använd inte iframes Sajten ser ju ut som om den kommer från 1998, och skulle inte handla från den. Anlita en webbdesigner, det behöver inte vara så dyrt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar! Jag får helt enkelt anlita en duktig webdesigner
![]() Många intressanta och bra tips, en del mindre roliga och konstruktiva - men en ny lösning och design ligger högt på önskelistan nu. Tittar på Prestashop - några erfarenheter av dem? Tack//C Senast redigerad av Aldestams den 2010-04-05 klockan 11:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kör Prestashop och är rätt nöjd med det=) Byt till prestashop och kör detta temat om du inte vill lägga pengar på design.
http://dgcraft.free.fr/themes-prestashop/ skulle passa hyfsat bra till aldestam |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|