FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Jag har bara en fråga ang rättigheter till en domän. Jag arbetar på en räddningstjänst och ställer mig frågande till om det är tillåtet att som denna person? har rätt att använda den domänen till reklam? www.raddningstjansten.se Eller är det helt upp till denne person om den skulle vilja länka den till vilken sida som helst? Jag varken säger bu eller bä själv utan jag är mest nyfiken på om det finns några regler för vad för domännamn man kan ta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
borde iaf inte vara några problem för brandsäkerhetsmyndigheten (eller motsv) att få "tillbaka" domänen
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det ser ut som domänen är parkerad i ett parkeringsprogram.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Intressant fråga, jag arbetar själv på Räddningstjänsten. Jag tror som allstars att MSB borde få "tillbaka" domänen relativt enkelt om syftet endast är reklam. Det står för övrigt på hemsidan att domänen är till salu.
Kanske skulle bjuda på den och förverkliga min 3 år gamla dröm att göra en gratisversion av RIB och erbjuda allmänheten och övriga kollegor inom Räddningstjänsten. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, nej, nej, håll i hatten nu, finns inget som säger att man inte får skriva att en domän är till salu eller parkera den i ett parkeringsprogram! Detta innebär inte automagisk "ond tro" och därmed sökanden rätt till en domän i ett ATF ärende!
Detta är de tre rekvisit som sökanden ska påvisa för att ansöka om en ATF hos IIS: * Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. - Får man nog säga att MSB har i högsta grad. * Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet. - Svårt att säga utan att få läsa innehavarens svar. * Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. - Även detta är svårt att veta utan att innehavaren får säga sitt. Att parkera en domän eller skriva att den är till salu är inte samma sak som användande i ond tro! Dock är det en vanlig missuppfattning, även hos IIS tvistlösare. Läs gärna lite mer om mina tankar kring detta här. Jag tror att utgången i en ATF kring just denna domän till 99% skulle handla om vad den nuvarande innehavaren svarar, om han svarar, förutsatt att MSB inkommer med en välformulerad ATF. Vi vet ingenting om vad innehavaren har för egna planer för domänen och vad historiken bakom registreringen är. Senast redigerad av eng3l den 2010-03-17 klockan 23:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är osäker på om min räddningstjänst är intresserad av att ens ställa en fråga.
Jag är osäker på om MSB över huvudtaget bryr sig om detta heller så jag tror han går ganska säker så länge han inte missbrukar den totalt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|