FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har skapat en ny mapp som session data ska sparas i som heter sessdata, den ligger i samma mapp som min .htaccess fil finns.
I .htaccess har jag skrivit följande: php_value session.save_path "sessdata/" php_value session.gc_maxlifetime "10800" Allt verkar funka men eftersom jag inte direkt är en expert på det här området så har jag ingen aning om session.save_path funkar, att informationen om min session sparas i min nya mapp istället för den vanliga /tmp Har jag gjort rätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
du kan titta i mappen och se om det kommer några sessionfiler där i.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men php_value session.gc_maxlifetime verkar inte funka för även om jag sätter den på 10 sekunder så håller sessionen långt mycket längre, vad är det för fel tro? Tackar för ditt hjälpsamma svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
gc_maxlifetime är den tid sessionen som minst ska bli innan den raderas
den raderas dock först när garbage collectorn körs. Den körs efter en avslutad sidladdning, med en sannolikhet som baseras på värdena session.gc_probability och session.gc_divisor Standard är att rensa sessioner på i genomsnitt var hundrade sidladdning. Sätt båda värdena till 1 så rensas sessioner ut efter varje sidladdning, eller spara tiden för senaste sidladdning i en egen sessionsvariabel och lös problemet programmatiskt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
php_value session.gc_maxlifetime 10 php_value session.gc_probability 1 php_value session.gc_divisor 1 Så att sessionen skulle upphöra efter 10 sekunder. Det som hände om man väntade med att ladda om sidan i minst 10 sekunder så fungerade sessionen ändå men upphörde vid nästa sidladdning. Det funkar ju bra det här men varför upphör inte sessionen på den första sidladdningen då man har väntat mer än 10 sekunder? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som sagt, den rensas först när sidladdningen är klar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja självklart, då förstår jag. Tusen tack för eran hjälp!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|