Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Produktfotografering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-11, 04:49 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Standard Produktfotografering

Jag känner att produktbilderna som mina leverantörer tillhandahåller inte längre håller måttet. Istället för att tjata på tillverkare och grossister (som brukar vara en i bästa fall tidsödande och i värsta fall meningslös sysselsättning), så tänkte jag se över möjligheterna att ta egna produktbilder.

Finns det någon här på WN som har erfarenhet av detta? Vad behöver man förutom en kamera och ett fotoredigeringsprogram? Vad bör man räkna med att utrusningen går på allt som allt? Jag utgår ifrån att det varken är lätt eller billigt att ta bra bilder. Men att saker varit dyrt och krångligt har aldrig hindrat mig förut, så jag tänkte i alla fall börja samla in lite information. Någon här på WN som tar egna bilder och som har lite bra tips om vart jag ska börja?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 05:39 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Belysning och backdrops om det är större saker. Är det mindre saker så kan Cubelite eller liknande passa mycket bra. Ett paket med lampor, Cubelite och stativ går på 7 - 8000 exkl. moms. Det finns billigare alternativ också, och naturligtvis dyrare med. Sök på SET21 på www.aifo.se så ser du hur ett paket kan se ut.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 06:13 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Det är ganska små prylar som ska fotograferas. Så en sådan där låda bör vara fullt tillräcklig.

Hur fungerar det med upphängning av prylar som inte kan stå av sig själva? Är det någon typ av fisketråd som gäller där, eller hur löser man det? Eller lägger man dem ner i boxen och fotar ovanifrån? Borde det inte bli skuggor om man bara belyser objektet från två håll?

Vad bör man räkna med för pris på en bra kamera? Finns det särskilda kameror just för detta ändamål? Alla objekt som ska fotograferas är stillastående. Dvs jag har inget behov att fånga objekt i rörelse på bild. Jag antar att det är med kameror som med allt annat. Vad som är "bra" beror helt och hållet på användningsområdet...
Oläst 2010-03-11, 08:49 #4
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Banned

Du kan ju bygga en egen liten studio, ta ett rätt stort vitt pappersark och sätt mot väggen och golvet. Låt det inte bli en skarp kant mellan golvet och väggen, utan en böj. Sen tar du några rejäla lampor och lyser upp från olika håll. Kameran är väl inte så viktig om det inte ska vara högupplösta bilder.

Det här är absolut billigaste sättet, och kan bli bra om man får till det rätt, då du bara behöver köpa papper och ev. några lampor.
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 10:59 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ooskar Visa inlägg
Du kan ju bygga en egen liten studio, ta ett rätt stort vitt pappersark och sätt mot väggen och golvet. Låt det inte bli en skarp kant mellan golvet och väggen, utan en böj. Sen tar du några rejäla lampor och lyser upp från olika håll. Kameran är väl inte så viktig om det inte ska vara högupplösta bilder.

Det här är absolut billigaste sättet, och kan bli bra om man får till det rätt, då du bara behöver köpa papper och ev. några lampor.
Jo, jag googlade och såg att folk bygger egen utrustning av tvättkorgar från Ikea och lampor från Clas Ohlson. Förmodligen inte en dum idé. Nu avser jag inte spendera någon förmögenhet på utrustning, men om jag ändå ska lägga tid på det så får det gärna kosta lite. Lika bra att betala för att slippa krångel och få bra grejer.
Oläst 2010-03-11, 11:25 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Det bör vara en kamera som går att ställa in vitbalansen på så den stämmer med den belysningen du har. Med min kamera kan man ställa in vitbalansen genom att foto något vitt eller grått.

Kör med systemkamera. Systemkamera är också bäst om du vill kunna påverka skärpedjupet. I stort sett alla systemkameror borde vara tillräckligt bra för ändamålet. Välj Nikon eller Canon för bättre utbud av tillbehör. Själv föredrar jag Nikon, men det är väl mest en smaksak.

Om det följer med något objektiv borde det duga. Det är möjligt att du vill ha makroobjektiv (för närbilder) och/eller objektiv med större bländaröppning (för att kunna få kortare skärpedjup), men det går i så fall att köpa senare.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 11:36 #7
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Det bör vara en kamera som går att ställa in vitbalansen på så den stämmer med den belysningen du har. Med min kamera kan man ställa in vitbalansen genom att foto något vitt eller grått.

Kör med systemkamera. Systemkamera är också bäst om du vill kunna påverka skärpedjupet. I stort sett alla systemkameror borde vara tillräckligt bra för ändamålet. Välj Nikon eller Canon för bättre utbud av tillbehör. Själv föredrar jag Nikon, men det är väl mest en smaksak.

Om det följer med något objektiv borde det duga. Det är möjligt att du vill ha makroobjektiv (för närbilder) och/eller objektiv med större bländaröppning (för att kunna få kortare skärpedjup), men det går i så fall att köpa senare.
Ett Nikkor 50/1.8 har en närgräns på 45cm och med det kommer man rätt nära inpå det mesta och skärpedjupet går att få rätt kort, sen är det ett billigt men roligt objektiv också, du får ett nytt sånt för 1400kr ungefär.

Finns det budget köper man såklart riktiga grejer, men jag tänkte att om det inte kommer användas speciellt mycket kan en provisoriskt och hemmabyggd ministudio fungera lika bra, mycket hänger ju på fotografen och hans skills ;-) Men köp riktiga grejer om pengar finns
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 11:40 #8
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Hej
Jag fotar själv ibland och jag har köpt ett fotostudiokit från scandianvian photo. Jag har för mig att det gick på ca 5000 kr. Det är som en stor uppvikbar låda och belysning på stativ. Den fungerar superbra. Sedan har jag en vanlig canon eos kamera.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 11:56 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ooskar Visa inlägg
Ett Nikkor 50/1.8 har en närgräns på 45cm och med det kommer man rätt nära inpå det mesta och skärpedjupet går att få rätt kort, sen är det ett billigt men roligt objektiv också, du får ett nytt sånt för 1400kr ungefär.
Jo, det är ett trevligt objektiv. Jag har också ett sådant. Köpte det för 1000 kr inkl moms på MediaMarkt hösten 2008. Det kräver dock att kameran har fokusmotor, annars måste man fokusera manuellt. D40/D40x/D60 (och eventuellt någon mer) har inte inbyggd fokusmotor. Jag tror att det nyligen har kommit ett 50/1.8 och/eller 50/1.4 med inbyggd fokus, men då troligen lite dyrare. Det kanske var det du tänkte på?

Senast redigerad av BjörnJ den 2010-03-11 klockan 12:04
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 12:02 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
http://ikeahacker.blogspot.com/2008/...phy-light.html
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017