FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi säljer mer och mer till Danmark och Norge. Alla priser är satta i svenska kronor. Efter priset står det "kr" efter beloppet.
Jag vet inte hur många gånger vi fått frågan om det är svenska kronor. Hur borde man göra för att det skall klart framgå för alla? Hur gör ni med samma problem? Skulle kanske se konstigt ut om man anger SEK istället för kronor, eller vad tror ni. Har inte hittat någon shop som skriver så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
SEK, DKR, NOK är det du får köra imo.
Annars används :- i sverige och ,- i norge och danmark men kör hellre valutakoderna i sin helhet för att slippa fundersamheter. Låt det även framgå tydligt i köpvillkoren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi har alltså bara svenska kronor idag. Ser det inte konstigt ut för en svensk om det står SEK? Kan det finnas dom som inte förstår, typ äldre kunder?
Alternativt om vi skriver :-, förstår då danskar och norrmän att det verkligen är svenska kronor? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Nej jag tycker att du skall köra på SEK.
Vad har du för val? SEK är ju en standard, och SEK inte har ett tecken som Pund, Dollar, Yen eller Euron. Är du bara tydlig så funkar det. Ha en div högst upp till höger (under kundkorgen eller liknande) där du skriver SEK = Svenska Kronor Senast redigerad av allstars den 2010-02-22 klockan 21:38 Anledning: .. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med, säljer du till Danmark och Norge så bör du vara mycket tydlig med att det är svenska kronor. Handlar det om många kunder så är det nog också en bra idé att kunna visa priserna även i DKR och NOK. Lyckas du inte placera en informativ text någonstans på sidan som i princip ingen missar (på det viset som allstars föreslog) så får du nog skriva ut valutan på varje pris.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
SEK känns stabilt och tydligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tycker också att det är bäst att använda valutakoderna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag hade sagt valutakoder om någon hade frågat mig för ett halvår sedan. Men faktum är att det finns svenskar som inte har en aning om vad SEK är för något. Det var inte länge sedan en person här på WN gav uttryck för exakt den okunskapen.
Den uppenbara lösningen borde ju vara att låta kunden själv välja valuta som priserna visas i. Har ni flest svenska kunder så väljer ni det som default. Men det kanske finns begränsningar i er e-butik som gör det omöjligt rent tekniskt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det kanske är som Gustav säger, även om jag har svårt att förstå den oallmänbildningen. Skulle jag gå min egen väg skulle jag vägra så "värdelösa" människor att handla av mig (om jag nu var e-handlare), lite måste man ju få kräva av folk.
Men, om man vill vara extra tydlig mot kunderna så kan man per automatik känna av varifrån besökarna kommer (likanande automatiskt språkval) och utöver det skriva ut t.ex. "Din valuta: DANSKA KRONOR (DKK)" vid kundvagnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm kör sek NOK DKR, men gör dom också i ett länkformat där du kan få upp en liten ajaxbox eller en mouse-over balong som informerar besökaren om vad förkortningen betyder, så bör du undvika alla förvirrade kunder.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|