Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Java ftp klient

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-12, 08:50 #1
qm-alexander qm-alexander är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Nykomling

Lightbulb Java ftp klient

Hejsan alla WNare!

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på

Jag vill ha en webbbaserad uppladnings funktion som baserar sig på ftp för att klara av storleken av filerna.

Jag har forskat lite och upptäckt att det förmodligen är en idé att köra med JAVA.
Eller är jag helt fel på att?

Problemet är också att jag inte kan JAVA så om någon kunnig där ute skulle kunna ge mig en uppskattning av tid och pris för en simpel men säker lösning.

Tanken är att användaren som är inloggad trycker på t.ex. "Upload" och får då ett formulär som då använder lösningen för att ladda upp.
Ftp kontot och lösenordet slumpas fram var gång användaren laddar upp en fil .

Låter kanske lite luddigt men jag skriver lite som jag tänker .

Tack för alla seriösa svar!
qm-alexander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-12, 10:43 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Du har ju net2ftp.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-12, 19:06 #3
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Java ftp klient
Hejsan alla WNare!

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på

Jag vill ha en webbbaserad uppladnings funktion som baserar sig på ftp för att klara av storleken av filerna.

Jag har forskat lite och upptäckt att det förmodligen är en idé att köra med JAVA.
Eller är jag helt fel på att?

Problemet är också att jag inte kan JAVA så om någon kunnig där ute skulle kunna ge mig en uppskattning av tid och pris för en simpel men säker lösning.

Tanken är att användaren som är inloggad trycker på t.ex. "Upload" och får då ett formulär som då använder lösningen för att ladda upp.
Ftp kontot och lösenordet slumpas fram var gång användaren laddar upp en fil .

Låter kanske lite luddigt men jag skriver lite som jag tänker .

Tack för alla seriösa svar!
Det finns dussintals färdiga Java-FTP klienter, bara att Googla. Men i ditt fall känns det fel med FTP, eftersom du kommer tvingas att skapa en ny FTP användare för varje Upload.
Bättre att använda vanlig HTTP och sätta max_execution_time till 0 samt öka POST limiten. så gör de flesta uppladdningstjänster. Att köra en uppladdningstjänst på ett webhotell är inget som funkar i längden, VPS eller dedikerad server är det som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Du har ju net2ftp.
Men för att denna lösning skall bli någorlunda säker måste man köpa ett SSL-cert (och ett unikt IP-nr) till sin webserver.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 07:44 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Men för att denna lösning skall bli någorlunda säker måste man köpa ett SSL-cert (och ett unikt IP-nr) till sin webserver.
Det måste man även för att FTP ska bli säkert, eller för den delen ditt förslag.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-15, 11:04 #5
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det måste man även för att FTP ska bli säkert,
Nej, det behövs faktiskt inte, här är två varianter:
1. Om det räcker med att skydda inloggningen kan man använda S/Key autentisering på FTP-servern & klienten. Många FTP servrar stöder det.

2. Generera ett självsignerat cert till FTP-servern. Om man gör Java-FTP klienten själv kan se till att programmet kontrollera SHA1 summan på certet vid inloggning, och man visar endast varningsmeddelanden om SHA1 summan inte stämmer, så man behöver inte köpa något cert. Det är flera skillnader mellan HTTPS och FTPS, ett självsignerade cert på HTTPS kommer att generera fula varningar i webbläsaren. Man behöver heller inget unikt IP om man kör SSL via explicit FTPS, det finns flera FTP-servrar som kan hantera multipla cert på samma IP.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
eller för den delen ditt förslag.
Eftersom man inte behöver skapa några FTP-användare när man kör HTTP-upload så räcker det oftast bra med en enkel "token"-verifikation, men visst kan man köpa till SSL för att ge ytterligare skydd.
Oläst 2010-02-16, 11:26 #6
Nykomling

Nykomling

Tack för alla svar men ingen som har en aning om vad det skulle kosta att få någon att bygga en ftp java client efter spec?
qm-alexander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 07:27 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Har du en VPS/Dedikerad maskin, så kan du sätta upp FTP servern att hämta användarna från tex. MySQL.
Genom detta så har du helt plötsligt möjligheten att administrera användare från dina script.

Det är lättare att skapa en katalog i script än att sätta upp en användare.
Varför inte använda webläsarens FTP funktion? Tala om för användaren hur man använder dom vanligaste FTP programmen, alt. skapa en länk som loggar in dom på ftp:en?

Tex.
Kod:
<a href="ftp://user:[email protected]/path/to/directory">Logga in på FTP här</a>
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 08:31 #8
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qm-alexander Visa inlägg
Tack för alla svar men ingen som har en aning om vad det skulle kosta att få någon att bygga en ftp java client efter spec?
Be om en offert från någon utvecklingsfirma så får du nog det bästa svaret. Nu är det inte direkt raketforskning att göra en enkel sådan klient, men beroende på dina krav kan det ta olika lång tid.

Säg att det tar en vecka allt som allt för en man att skriva det. Anta att firman tar 1000:-/timme. Då kostar det 40 000:-. Vill du ha det enklaste som finns, typ att man trycker på "bläddra", väljer filen man vill ladda upp och sedan får en progressbar som visar uppladdningen, då kan du kanske komma undan med omkring 1-2 dagars arbete. Med samma timpris blir kostnaden då 8000-16 000:-.

Senast redigerad av emilv den 2010-02-17 klockan 15:29
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 12:34 #9
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Varför inte använda webläsarens FTP funktion? Tala om för användaren hur man använder dom vanligaste FTP programmen, alt. skapa en länk som loggar in dom på ftp:en?
Tex.
Kod:
<a href="ftp://user:[email protected]/path/to/directory">Logga in på FTP här</a>
Det går inte att göra uploads med webbläsaren, jag har i alla fall aldrig fått det att fungera...
Oläst 2010-02-17, 12:43 #10
SimonPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qm-alexander Visa inlägg
Som Emil redan nämnt så varierar det kraftigt på vilka funktioner som ska finnas, jag tippar också på allt mellan 1-7 arbetsdagar. Men jag är fortfarande inte säker på att FTP är rätt lösning för dig, FTP är bra om du ska ha ett backupsystem eller om varje användare ska ha ett eget bibliotek där de kan radera/lägga till filer. Men för en uppladdningstjänst a'la Rapidshare så är HTTP-upload bättre och enklare.

Senast redigerad av SimonP den 2010-02-17 klockan 12:45
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017