FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag fakturerar ett belopp i EUR och tar emot betalningen i EUR till ett EUR konto så ingen växling sker automagiskt.
Vilken valutakurs ska man redovisa i bokföringen? Jag växlar beloppet till SEK först flera månader efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
kör du med fakturametoden ska du använda valutakursen på faktureringsdatumet för faktureringen och valutakursen på betalningsdagen för betalningen. Sen får du ytterligare ett tillfälle när du flyttar pengarna från EUR-kontot till SEK-kontot då gör du en ny valutakursomvanling i bokföringen. (dvs vid 3 olika tillfällen och 3 olika valutakurser).
Använder du kontantmetoden så ska du använda valutakursen på betalningsdagenbåde för fakturabeloppet och för inbetalnuingen från kunden. Sen ska du använda valutakursen på överflyttningsdagen från EUR till SEK. Jag tyckte det var enklast att ha automatisk konvertering av valutan när betalningen kom in till mitt konto men det är en smaksak. Jag har alltid kört fakturametoden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack Conny!
Anledningen till varför jag inte kör med automatisk växling är att om man krossväxlar till exempel från EUR till GBP eller USD så brukar det skilja bra många tusen från att växla fram och tillbaka till SEK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, om du använder pengarna på ett mer effektivt sätt så kan det ju skilja i lönsamhet rejält.
Köper du en del i EUR så kan det ju vara bra tt ha kvar likviditeten i EUR oxo.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller så kan du göra all din redovisning i Euro. Förrutsatt att du har ett aktiebolag så har du ju faktiskt rätt att ha Euro som redovisningsvaluta.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|