FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, sålde en produkt mot faktura, varan skickades med företagspaket 16.00, löstes ut av kund, så långt allt väl, företaget hade inga anmärkningar vid säljtillfället. Nu verkar det som om detta företag sålts till någon annan en kort tid före den här personen la ordern hos oss, men han har fortsatt att handla mot faktura från ett flertal ställen vad jag har hört utan att betala någon, nu verkar han ha flytt landet..
Så till saken, på adresslappen hade vi skrivt företagsnamnet och under detta namnet på beställaren, sen adress, postnr. och ort. Ser när jag spårar paketet på postens hemsida att det lösts ut (kvitterats) av någon annan än beställaren, vars namn vi inte angett på adresslappen och som inte har någon anknytning till företaget ifråga eller den lagda ordern. Kort och gott, har posten gjort något fel som lämnat ut paketet till den här okända personen? Vilken kontroll görs vid utlämnande av paket? Om nån hittar en avi på gatan, eller tar en ur en brevlåda adresserat till ett företag, kan dom då traska in och lösa ut paketet bara genom att visa upp leg. och skriva under? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om företagsnamnet står överst så är paketet adresserat till företaget, och då kan vem som helst (på företaget) ta emot och kvittera paketet. Detta gäller alltså när Posten levererar paketet till företaget. De får ju rimligen anta att t.ex receptionisten är anställd av företaget.
Om paketet går vidare till Postcenter så skall normalt den som har fullmakt att hämta försändelser för företaget kvittera det. Om man skall adressera en försändelse personligt så skall mottagarnamnet stå först - därefter företagsnamnet. I sådant fall skall endast mottagaren få lov att kvittera det. Jag tror dock inte att de som kör ut företagspaketen är så strikta på detta, men om du skickar REK så brukar de hålla strikt på det. Senast redigerad av GregerA den 2010-01-30 klockan 00:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vi bor i ett företagshotell och vem som helst på våningen kvitterar
ut varandras paket. Vi är inte alltid hemma och de andra är heller inte alltid hemma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Det är det här som är problemet med företagspaket och jag förstår inte hur Posten och de andra fraktföretagen tänker. Som privatperson har jag inte kunnat hämta ut något hos deras ombud eller på företagscenter (R.I.P) utan att visa legitimation. Däremot så om jag råkar stå vid dörren till en kompis företag så kan jag kvittera leveranser utan att via leg. Horribelt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker jag fått visa leg när jag tagit emot företagspaket på plats senaste året - har dock inte hänt så ofta
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Vi sitter också på kontorshotell, och här lämnas alla paket i receptionen, oavsett vem det är till.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan ju inflika att det rör sig om ett Handelsbolag och paketet är utkört till bostadsadressen för den individ som lagt ordern, inte till den registrerade företagsadressen (han hade angett sin privatadress som leveransadress, med företagsnamnet inkluderat). Det är antingen en bekant till beställaren som kvitterat det eller någon annan. Har kollat upp beställaren och han har alltså tidigare varit registrerad på adressen.
Hur fastställer Posten kopplingen mellan den person som mottar (kvitterar) paketet och vad som angivits på adresslappen? Senast redigerad av dannel77 den 2010-01-30 klockan 15:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
studiox: Öh, hur menar du nu? Är det ok att en person som är på besök hos ett företag får kvittera för leveranser till det företaget? Att de levererar till en reception i ett företagshotell kan jag acceptera men inte att det levereras till person som inte arbetar på företaget och inte har någon receptions- eller vaktmästarfunktion till företaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om det vore min kompis och jag såg att han tog emot och kvitterade ett av mina paket så skulle den personen få en spark i röven och aldrig få sätta sin fot på mitt företag längre. Det är väl inget som posten har att göra med lika lite som om någon svarar i telefon på företaget så måste man väl utgå från att den personen JOBBAR DÄR? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|