FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag behöver information, som jag undrar om Ni här kan förklara för mig. Jag har en mp3 fil, som har egenskaperna: ******************************************* Skapad:den 17 mars 2008, 23:37:27 Ändrad: den 28 jan 2008, 22:21:12 Använd: den 17 mars 2008, 23:37:54 ******************************************* Vad kan man säga om denna information? 1) Kan jag säga att filen definitivt är ändrad efter att den skapades första gången? 2) Kan jag säga att den är klippt i/ändrad flera gånger än en gång? 3) Vad kan jag säga om denna fil? Om Ni har andra tankar jag inte tänkt på. 4) Kan mobiltelefoner göra mp3 vid inspelning? Tacksam om Ni ger mig en snabbt svar, då jag gärna behöver informationen innan måndag. Berätta gärna vad Ni vet, tack. Tack. Tony |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Du kan plocka mer information ur en mp3a med ID3-taggar..
http://se.php.net/manual/en/function.id3-get-tag.php Ang punkt fyra så kan du ju konvertera den på serversidan eller skriva ett program till telefonen som gör det.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ju sätta vilka värden du vill på skapad/ändrad/läst på en fil i efterhand.
Det behöver inte betyda att innehållet är förändrat. Vill du veta om ljudfilen är klippt får du vända dig till (dyr) specialkunskap som med viss sannolikhet kan slå fast att klippning eller annan manipulering har skett. I undantagsfall kan SKL hjälpa dig med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack, Alex och Magnus
ja, detta är ett undantagsfall... Jag ska försöka med Alex hänvisade kod. SKL antar jag är Sveriges kriminologiska ....? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
SKL - Statens kriminaltekniska laboratorium
http://www.skl.polisen.se/ Jag är för trött för att formulera något bra svar, så här kommer den korta versionen; Jag vet att skl utför analyser på begäran från privatpersoner och organisationer utanför rättsväsendet. Dock så kostar det och det har lägre prio än uppdrag från rättsväsendet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|