FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag driver en webshop och använder betalalternativen kort, direktbetalning internetbank samt förskottsbetalning.
Jag har ett stort problem med personer som beställer och sedan inte betalar, främst de som väljer förskottsbetalning. Räknas en beställning som bindande? Med andra ord, kan jag skicka en påminnelse att de inte betalt med hot om inkasso? Eller finns det inget att göra annat än ta bort ordrar som inte betalts inom ett visst antal dagar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej inte enligt distansavtalslagen
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ent/Angerratt/ http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...3%A4ljningslag Dock gäller den ju under vissa undantag och att konsumenten ska upplysa dig om att han/hon ångrar köpet och utebliven betalning räknas ju inte som detta. Senast redigerad av PerD den 2010-01-30 klockan 18:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, så om jag tydligt berättar i orderbekräftelsen att en beställning är bindande och att de ska maila till [email protected] om de ångrar köpet så kan jag med andra ord skicka det till inkasso om de inte betalar?
Hoppas jag förstått det hela rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan inte svara exakt vad som gäller angående just direktbetalning eller förskott. Tror inte heller det finns något givet svar där. Vad det handlar om beror väl på vad du säljer och vilka avtalsvillkor du har. För direktbetalning t.ex. brukar det ju vara så att beställningen och avtalet gäller när betalningen är registrerad i samband med själva beställningen eller om det gäller förskott att avtalet gäller fr.o.m. denna betalning gjorts. För fysiska varor skickas ju inte själva varan ut innan betalning gjorts, dvs dina skyldigheter att leverera varan uppstår inte förrän du fått betalningen. För ett avtal blir ju direkt oskäligt om det är enbart en part som är bunden. Men om du å andra sidan har egna kostnader i samband med beställningen, att du börjar leverera tjänsten direkt eller måste lägga varor åt sidan så är det ju viktigt att avtalet gäller direkt så att du får din ersättning.
Så vad det handlar om är väl vilket avtal ni ingått och om och när detta blir bindande både för konsumenten och du som den säljande parten. Viktigt där är ju att kunden tydligt blir upplyst om vad som gäller innan han/hon accepterar avtalet och att det framgår att alla beställningar är bindande. Finns en hel del på Konsumentverket om hur man skriver avtal och man kan ju kolla hur andra e-handlare gör men för just den biten kan det ju vara läge att kolla med en jurist också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Kundens order är ett erbjudande om att köpa varorna på de villkor som anges i beställningen. I princip är ett sådant erbjudande bindande.
Dock finns i konsumentköplagen vissa lättnader: Avbeställning 37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §. 41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för 1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt, 2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt 3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt. Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket. Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. --- Som du ser i 41§ 2 st så kan du endast kräva ersättning för avbeställning av kunden om du bekräftat ordern. En automatisk bekräftelse som sänds ut när ordern är mottagen är oftast ingen formell orderbekräftelse, utan bara ett meddelande om att man tagit emot ordern. (Det kan vara olämpligt ur andra synpunkter att binda avtalet automatiskt.) Att bara strunta i att betala bör dock inte kunna tolkas som en avbeställning. Mitt förslag är: - skicka en orderbekräftelse så snart som möjligt - skriv in i villkoren att 200:- tas ut i avgift för order som ej fullföljs |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu vet jag inte hur du tänkt dig men när det gäller direktbetalning via internetbank eller med kort så bör beställningen per automatik försvinna om inte kunden betalar inom rimlig tid - på sin höjd ett par timmar. Har kunden möjlighet att logga in kan ordern kanske ligga kvar som preliminär så att det går att beställa och betala igen om det blev något fel första gången.
Vad gäller förskottsbetalning så tycker jag att du bör göra på samma sätt. Skriv att betalning ska vara dig tillhanda inom tio dagar och att beställningen raderas därefter. Sen kanske du kan ha upp till 14 dagar innan det verkligen sker. Men får du inte in någon betalning bör det bli en avbeställning per automatik. Kanske kan du skicka en snäll påminnelse efter ett par dagar att du inte fått betalt. Finns det något som hindrar dig från att göra så?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med jonny, åtminstone så länge du inte har haft några kostnader p.g.a. ordern.
Skicka en snäll påminnelse. Utan påminnelseavgift. Sedan raderar du ordern efter en viss tid och skickar meddelande till kunden om det, så känner han att saken är ur världen och vågar återkomma med en ny order i framtiden. Tänk också på kostnaden i badwill om du skickar kunder till inkasso för att de har lagt en order som de inte har betalat och som du inte har levererat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sälj inte på förskottsbetalning, är mitt tips, har själv stängt ner denna möjlighet eftersom det blev för många som aldrig fullföljde, trots att jag jagar dem med mail och telefon.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|