Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varumärken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-21, 20:39 #1
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Varumärken

En kompis förde en diskussion med en sida som han ansåg använde ®-tecknet fel.

För att göra en lång historia kort.

Om jag skickar en ansökan till pantent och registreringsverket (eller vilka det nu är som behandlar detta)... finns det en möjlighet att jag skulle kunna registrera t.ex sminkblogg, modeblogg, prylblogg som varumärken?

Kan man registrera gatunamn såsom t.ex Dalstigen? Jag säger nej och nej på båda.. Har jag rätt?
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 10:41 #2
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
En kompis förde en diskussion med en sida som han ansåg använde ®-tecknet fel.

För att göra en lång historia kort.

Om jag skickar en ansökan till pantent och registreringsverket (eller vilka det nu är som behandlar detta)... finns det en möjlighet att jag skulle kunna registrera t.ex sminkblogg, modeblogg, prylblogg som varumärken?

Kan man registrera gatunamn såsom t.ex Dalstigen? Jag säger nej och nej på båda.. Har jag rätt?
Antagligen kan du inte patentera "sminkblogg" om du hade tänkt att skriva om smink. Men ska du sälja minkpälsar så är det nog inga problem...

Tror inte att Dalstigen är något problem. Men ring prv, dom brukar lösa frågeställningar.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 10:54 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Varumärken registreras i en mängd olika klasser, det kan alltså finnas flera varumärken som heter "sminkblogg", fast i olika varumärkesklasser.

Det (ska) inte gå att registrera allmänna och generella ord som varumärke, men i praktiken går det i vissa fall ändå. Ett varumärke kan avregistreras om det inte längre uppfyller kraven, tex fick Bankomat inte längre vara ett varumärke, när ordet blev synomym till maskin där man kan ta ut pengar.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-22, 18:11 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Varumärken registreras i en mängd olika klasser, det kan alltså finnas flera varumärken som heter "sminkblogg", fast i olika varumärkesklasser.

Det (ska) inte gå att registrera allmänna och generella ord som varumärke, men i praktiken går det i vissa fall ändå. Ett varumärke kan avregistreras om det inte längre uppfyller kraven, tex fick Bankomat inte längre vara ett varumärke, när ordet blev synomym till maskin där man kan ta ut pengar.
Jodå, det går faktiskt alldeles utmärkt att registrera generella ord som varumärken. Många har t ex registrerat ordet "design". Man kan även registrera ordet "spel" men inte om man ska ha spel som affärsidé, utan det får bli till en fiskrensarfabrik eller något.
Oläst 2010-01-22, 18:25 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Men beskrivande ord är inte OK.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-23, 00:31 #6
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Varken "spel" eller "design" är vad jag kan se registrerade varumärken i Sverige. Man kan givetvis kombinera generella ord och på det viset skapa ett unikt varumärke.

Jag skrev att man inte (ska) kunna registera allmänna och generella ord, med det menar jag att det finns mängder av tveksamma fall, tex ordet Absolut som är ett varumärke.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-23, 21:16 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Varken "spel" eller "design" är vad jag kan se registrerade varumärken i Sverige. Man kan givetvis kombinera generella ord och på det viset skapa ett unikt varumärke.

Jag skrev att man inte (ska) kunna registera allmänna och generella ord, med det menar jag att det finns mängder av tveksamma fall, tex ordet Absolut som är ett varumärke.
Jo jag menade bara ordet "design". Ett utländskt företag har registrerat det här i Sverige, se nedan. Spel har jag inte antytt att det skulle vara reggat, det var bara ett exempel eftersom jag har pratat med prv och använt det ordet som exempel. Jag gick igenom alla patent på endast ordet "design" på europeisk nivå och upptäckte då att ordet var registrerat i flera olika klasser av olika företag.

Registreringsnummer:

000128025
Ansökningsnummer:

128025

Lydelse:

DESIGN

Klasser:

3
Figurmärke:

N
Ombud:

SPITZ GAUL GOLDA
Innehavare:

Elizabeth Arden, Inc.
2nd Floor 2400 S.W. 145 Avenue
Miramar,
United States

Typ: EG

Senast redigerad av design.se den 2010-01-23 klockan 21:18
Oläst 2010-01-23, 21:49 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ordet design i kombination med något annat ord finns det 943 registrerade varumärken.
Design som du hänvisar till är ett figurmärke med andra ord en figur ensam eller ihop med en text.
Inte riktigt samma sak som att säga att ordet design är registrerat som ett varumärke.’

®-tecknet kan du använda när registreringen av varumärket gått igenom. Före en inlämnad ansökan är beviljad kan du använda TM.
Är dock lite osäker på hur det är att använda det i länder där du inte har ett varumärkesskydd.

Sedan är det lite petigt med ansökan. Du kan inte få besked i förväg om den kommer bli godkänd eller inte. Däremot vissa tips på vad som inte kommer fungerar av PRV. Dock utan garantier. Gör du fel är pengarna borta finns inte en chans att korrigera en inlämnad ansökan, utan det blir till att lämna in en ny och snällt betala igen.

(Detta under förutsättning att reglerna inte har ändrats de senaste de två senaste åren)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-23, 22:26 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Sedan är det lite petigt med ansökan. Du kan inte få besked i förväg om den kommer bli godkänd eller inte. Däremot vissa tips på vad som inte kommer fungerar av PRV. Dock utan garantier. Gör du fel är pengarna borta finns inte en chans att korrigera en inlämnad ansökan, utan det blir till att lämna in en ny och snällt betala igen.

(Detta under förutsättning att reglerna inte har ändrats de senaste de två senaste åren)
Stämmer, känns dock som det inte går att ändra den regeln. Kommer bara bli en massa struntansökningar från diverse lycksökare.

chilis, som du nog förstått vid det här laget finns det inget enkelt svar på din fråga. Det finns en mängd olika klasser och dessutom gäller varumärkesskyddet endast inom det geografiska område man ansökt och blivit beviljad för. Det finns lite olika alternativ där.
Oläst 2010-01-23, 23:36 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Ordet design i kombination med något annat ord finns det 943 registrerade varumärken.
Design som du hänvisar till är ett figurmärke med andra ord en figur ensam eller ihop med en text.
Inte riktigt samma sak som att säga att ordet design är registrerat som ett varumärke.’

®-tecknet kan du använda när registreringen av varumärket gått igenom. Före en inlämnad ansökan är beviljad kan du använda TM.
Är dock lite osäker på hur det är att använda det i länder där du inte har ett varumärkesskydd.

Ordet "design" är registrerat i klass 3. Figurmärke N, vilket mig veterligen betyder nej...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017