FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är mitt i den här processen och ett problem som dykt upp är hur jag ska göra ett ägarbyte på allt jag äger i enskilda firman till aktiebolaget.. Alla matriella ting kan jag ju enkelt bara köpa med aktiebolaget av min enskilda firma. Men vad gör jag med alla hundratals domäner, jag vill ju inte betala en överlåtelseavgift på samtliga domäner. Är en massa .nu domäner också dessutom.
Utgår ifrån att många av er med aktiebolag här har varit i samma situation och då undrar jag, hur löser man detta? Min advokatfirma vet inget annat sätt än att köpa upp alla ägodelar från enskilda firman. Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gäller problemet fakturering för domänerna eller själva ägandet (whois)? Enligt min redovisningskonsult, som kollade med revisorn, räckte det för bokföringens skull om man ordnade så att fakturan landar på aktiebolaget (d.v.s org.nr och moms). Det ordnades med ett supportärende till berörda registrarer för min del så ändrades detta utan avgift.
Jag kollade med Loopia angående massmigrering av domäner från EF till AB, men då var det överlåtelseavgift samt ett överlåtelseavtal per domän som gällde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan man inte behålla domänerna i EF (eller privat) och hyra ut dem till AB?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förmodar att du vill avregistrera den enskilda firman - eller snarare f-skatten.
Om du låter firmanamnet vara fortsatt registrerat hos Bolagsverket men avregistrerar F-skatt och moms bör du uppnå förväntad effekt. Men då kan ägaren kvarstå för nu-domänerna och du behöver bara hitta en nu-registrar som kan fakturera AB:t istället. Det förutsätter att det inte är viktigt att domänerna formellt ägs av ditt AB; för då måste du göra ägarbyte/överlåtelse.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|