FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har funderat ett tag på detta men inte har haft tid att ta reda på detta, men hur funkar det med snabbheten om man har server i Sverige och en massa besökare utomlands? Tex , jag hyr ett webhotell hos binero. Sedan visar det sig att jag får en massa trafik från besökare i USA/ENGLAND och SPANIEN. Kommer då dessa besökare uppleva att det kommer gå jätte långsamt att ladda hemsidan? Isåfall var finns det för lösning för detta? Är man tvungen att ha server i respektive land för att responstiden det ska gå so fort som möjligt? (Detta fenomen heter responstid va? Eller var det pingtid?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur känns det själv när du besöker liknande siter i utlandet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo, Det går snabbt förutom siter från asien?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi driftar en hel del spel som har sin huvudsakliga trafik utanför Sveriges gränser. Det funkar oftast bra men med viss realism att det inte kommer gå exakt lika snabbt från Argentina som det gör från Danmark.
Vi jobbar aktivt med våra tre leverantörer av bandbredd att föröska på bästa sätt få snabbaste vägarna där vi har mest trafik från utlandet. Tror de flesta gör det på ett bra sätt - dvs de som har mycket utlandstrafik. Ett konkret exempel är ett MMORPG spel som heter Regnum Online. För övrig ett riktigt roligt spel (där jag själv spelar för realmen Alsius och vi kan behöva lite fler spelare :-) men det fungerar riktigt bra trots att det är känsligt för latency. Det utvecklas i Argentina men har mycket trafik även i Europa. Så yes - du kan definitivt göra det. www.regnumonlinegame.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret Johan.
Så med andra ord så ska det gå att hosta i Sverige, men att för att få lägsta responstid så skall man alltså hosta i respektive land där det finns mest besökare. Tänkte tex på ebay.com , dem borde ha server i USA, men det går ändå väldigt snabbt att nå dem. Samma sak med facebook. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Mina sajter är alla hostade i USA och jag tycker de nås snabbt i både Asien och Europa. Med dagens internetuppkopplingar börjar denna responstid spela liten roll. För "normalsajten" skiljer det sig så lite (millisekunder) att man som användare ändå inte uppfattar skillnaden. Se till att ha ett bra och pålitlig webbhotell/host bara (som väl Binero kan anses som?!)
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
För att ta fallet Facebook så är det inte alls så enkelt.
De kör ett datacenter på västkusten (Kalifornien) och ett på östkusten (Virginia). Förbättringen för många europeer i svarstid mot östkusten blir stor - från öst till väst i USA är ofta runt 70ms medan Europa till USA handlar om 130ms eller något i den storleksordningen. Sen kör de också allt sitt statiska innehåll via Akamai. De har europeiska servrar. I fallet Facebook är det rätt viktigt då en sida innehåller många små bilder där svarstiden är viktigare. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I stort kan man säga så - ja. Har du en helsvensk sida som bara går mot svenskar bör du ligga i Sverige. Är du helt internationell med besökare över hela världen är Europe och USA en bra startpunkt. Som sägs ovan dock - de stora sajterna satsar mycket pengar på att ha flera datacenter och olika cachningslösningar för att få ner tiderna - men det kostar på.
Dock handlar det inte alltid om millisekuner utan faktiskt sekunder. Du kan ha pingtider på 2-3 sekunder från vissa länder vid vissa tidpunkter. Men generellt fungerar det helt ok. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör tjänster för svenska, spanska och USA marknaden. Servrarna är i Sverige och till Spanien går det utmärkt, till USA är det lite värre och ännu värre är det mot Sydamerika så jag har börjat förhandla om pris för att hyra rack, troligen i Dallas.
En bra mätklocka är faktiskt alexa.com som mäter på sina användare hur lång tid en sida laddar, i Sverige laddar ett forums sida i genomsnitt på 1,5 sek (enligt alexa very fast), spanien på runt 2 och i Sydamerika på 3-4 sekunder (enligt alexa very slow), det tycker jag säger rätt mycket. När alla faktorer kommer, latency, routrar problem på vägen etc, snackar vi inte om millisekunder utan om flera sekunder i snitt. Senast redigerad av Danielos den 2010-01-19 klockan 14:56 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|