FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Utan att behöva skriva en egen loggning av alla frågor som min webbapplikation gör mot MySQL är detta ändå något vill ha tag på.
Finns det något program/tillägg för MySQL på Windows-plattform som spårar samtliga SQL-frågor som servern kör? Tror SQL Server har något motsvarande med namnet Profiler. Tips? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns väl redan inbyggt i MySQL (General Query Log) eller fungerar inte det på Windows?
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jo den har jag hittat, problemet är bara att den inte loggar vad webbapplikationen frågar efter utan bara det som db-klienten kollar.
Mer vägledning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rent generellt så är det nog en väldigt dålig idé att logga precis alla anrop annat än i utvecklingsskedet men det kanske är det du är ute efter?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-01-17 klockan 12:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Japp det är bara på min utvecklingsmiljö.
Både för att se antalet frågor per sidvisning och också få reda på vilka saker som är med i WHERE-delen av satsen (som jag förstått är något att sätta upp index för). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Dock finns det andra sätt att logga saker som oftare är relevant. T ex sätta @@profiling till 1 för att se vilka frågar som tar tid i vilka stadier. Eller för den delen slow query log (se manualen för tips om tidsbegränsningen). Det kan även vara intressant att använda hjälpmedlena i maatkit för att förenkla informationsframställningen från ovanstående. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett annat sätt är att gå via en proxy.
http://forge.mysql.com/wiki/MySQL_Proxy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
På länken står det: "To enable the general query log, start mysqld with the --log[=file_name] or -l [file_name] option. " Du kan också lägga till log = /min/loggfil.log i din my.cnf Hoppas det ger dig lite ljus i mörkret. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|