FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag fick ett sånt sms som jag raderade. Hur startar den här länken en prenumeration av sms? Jag förstår inte hur ett besök från en mobil till en webbplats ska kunna starta detta. Någon som kan förklara tekniken som används kortfattat?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, jag läste men hittade ingen beskrivning om vad som egentligen händer när man klickar på länken...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
"Tjänsten är en prenumerationstjänst som kostar 50 kr per sms (+ eventuella trafikavgifter) och du får 8 sms i veckan. En startavgift på 80 kr tillkommer."
http://www.yahwin.com/ Dvs 80:- (startkostnad) + 8*50:- (400:-) = 480:- kommer att dras via din mobilräkning för första veckan om du gör en clickthrough i SMS:et (säger du inte upp din prenumeration snabbt som ögat så riskerar du dessutom få en väldigt otrevlig räkning månaden efter på 80+1600 (dvs för 4 veckor) sen finns det ju även stackare som har kvartalsräkningar....) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jag fick detta SMS på nyårsafton och blev besökte adressen med en webbrowser, för att jag inte vågade med mobilen. Fick bara ett felmeddelande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så genom att "klicka" på länken med mobilen så startar prenumerationen? Länken innehåller då en massa parametrar som inte syns vid första anblicken?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Men eftersom SMS:en skickades runt tolvslaget den 31/12, så misstänker jag att vi kommer att se omfattningen först vid nästa mobilfaktura kommer till kunderna och klagomålen börjar strömma in till operatörerna, konsumentverket och andra instanser. Jag har tagit mig ett skikt längre ner, eftersom det förra inlägget innehöll ett par oklarheter (får väl hoppas att det inte i detta fall räknas som egenreklam) om det cencureras, så hoppas jag att någon annan kan publicera det. http://www.internetsweden.se/true-king-of-spam-part2/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag fick det SMS:et på förmiddagen 1/1. Följde självklart inte länken. Det stog "VINN" som avsändare. Texten var:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|