FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har nu försökt söka reda lite mer på internet vad det gäller för mig i detta fall då jag och min sambo köpte en bärbar dator 24 dec 2008 och sedan dess har den varit inne för totalt 3 olika fel, varav ett av felet återkommit 3 gånger, alltså har vi haft samma fel 4 gånger och jag har reklamerat varan den 1a dec 2008. Problemet är att datorn stänger plötsligen bara av sig vid spel efter 1-2 timmar, och det felet har dom inte kunnat återskapa med sina memory & hdd stresstest, vilket jag förstår eftersom dom bör köra nåt grafikkrävande för att kunna återskapa felet. Datorn har varit inne totalt 4 gånger nu och 3 av gångerna i 2-3 veckor, sen nu senaste när jag ville reklamera produkten då den bara har varit problem med, så idag 8 januari, 5 veckor efter att jag lämnat in den, har dom fortfarande ingen status på ärendet, och dom försöker fortfarande återskapa felet. Säger inte konsumentköps laget att jag bör få pengarna tillbaka eller en ny vara med hyffsat samma komponenter? Eller har dom rätt att ta in datorn och försöka laga den även fast jag vill reklamera den nu då när jag tröttnat på att ha den inne på service jämt och ständigt?
vad har jag rätt till i detta fall, vad kan ja begära? Är rädd att dom kommer erbjuda mig vad den är värd idag vilket inte är mycket mer än 3000 ungefär då den köptes för 4990. Får garanterat inte samma datorn för dom pengarna idag. Affären i fråga är Media Markt. Hjälp mig någon! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror gränsen går vid 3 eller 4 ggr efter man lämnat in, så har man rätt till en ny?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo det sa dom där oxå, men frågan är då varför dom håller på att laga den igen, kan ja kräva att sluta med det och ge mig en ny bara?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har pratat med media markt nu och dom försöker med det ena efter det andra, dom påstår att datorn inte är gjord för att spela, och det håller jag med om, men ett spel som heroes of newerth (som spelts på den) i lägsta grafik, ska datorn klara av, det gjorde den i 4-5 månader innan första felet kom. Dom säger oxå att för att kunna reklamera produkten så måste verkstad ha hittat felet dom 3 gångerna för att det ska gälla, men verkstaden har inte någongång hittat felet. Datorn plötsligt bara dör, som att en säkring eller nåt i nättaget bara slår ifrån, ingen blårutan ,ingen normal avstänging, den bara tvärdör.
Teknikerna har endast memory stressat och hdd stressat datorn, rensat fläktar, och satt på ny kylpasta på processorn, men forfarande inte återskapat felet. Jag har vid varje gång förklarat att man spelat 30-60 minuter sen dör den oftast, men även bara när som helst när man surfar tex. Men ändå har teknikerna inte lyckats återskapa felet och då tycker media markt att om inte teknikerna hittar felet denna gång, så kommer reklamationen ej gå igenom och jag får tillbaka min trasiga dator. För mig känns det som att dom pissar på mig som konsument. Datorn har varit inne på service 4 månader totalt tid av de 12 jag ägt datorn. Oacceptabelt tycker jag, mer ok om dom erbjudit mig en lånedator under tiden, men de ville dom inte sa dom när jag pratade med dom nu. Datorn är i holland för tillfället hos tekniker där, och dom vet inte hur länge till den kommer att va där. Har jag inte någon jävla rätt att kräva pengarna tillbaka eller en ny dator? Vill bara ha en dator att använda för dom 5000 jag ändå lagt ner på den. Vet knappt vart jag ska ta vägen för jag blir så tokig på dom! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Sätt dig på media markt med datorn och spela i en timme? Har den inte dött då så får du ta med dig burken hem och dör den så får de sitt "bevis".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo jag föreslog att jag kunde göra det, jag bad dom även att dom iaf kan försöka testa grafikkortet och nätagget på nåt sätt, för jag kan sätta min högra arm på att nåt av dom 2 är det.
Det roliga skulle va om man felet inte skulle bevisat inom en timme, kanske tar 2-3 timmar just den gången ![]() Datorn i fråga är en Asus X59GL-2DAP 15.4" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tror att jag hörde något om studenter på Gotlands högskola som går nånslags speldesignlinje hade liknande problem med sina datorer som de köpt via skolan på något sätt. Tror det vara Asus som nämndes och att det var en mardröm med att skicka datorerna hit och dit och ingen ville ta ansvar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo, ska ringa konsumentköpsverket på måndag och se va dom tycker om saken, för om dom inte hittar något fel nu, så får sambon leva med en dator som kommer stänga av sig titt som tätt och det är inte hållbart, mycket skit för 5000:- tyvärr. Ska tänka mig för nästa gång vilken tillverkare och återförsäljare jag väljer.
Men tänker långt ifrån ge upp. dom ska banne mig laga datorn eller ersätta mig, desutom bor jag 5 resp 8 mil ifrån närmaste media markt, och det har ju kostat lite fram och tillbaka dessa 4 gånger, så det e ju grymt irriterande att inte få ut något av servicen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har haft liknande problem. Anledning till att datorn stängde av sig då var pga att den blev för varm.
Du bör ha en inställning i BIOS där du kan ändra temperaturen, men det löser ju inte problemet snarare att kringgå det så att du kan spela 10 minuter till. Har du haft samma fel 3 ggr och lämnat in den för reparation alla gånger så har du rätt häva köpet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|