FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Fick meddelande idag om att jag har vunnit en spelkonsol värde runt 2000kr~. I tävlingsvillkoren framgick det ej att vinnarna skulle betala vinstskatt, är det jag eller vinstutdelarna som skall betala vinstskatten då? Känns inge roligt att behöva betala 22%, eller vad vinstskatten ligger på, för att man har vunnit ett pris... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Är det en vinst som beror på din motprestation (exempelvis utformning av slogan eller dyligt) så räknas det som lön och skattas därefter. Ska du vara 100% laglig så ska du ta upp spelvinsten i deklarationen som en spelvinst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack Conny för ett bra svar. Trodde att det var tvärtom, om det inte framgick skulle vinstutdelaren skatta vinsten. Men men, får väl skriva in det i deklarationen då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Kolla om spelutgivaren lämnar kontrolluppgift för din spelvinst, annars får ändå inte skatteverket reda på det. Men som sagt det är en sak att följa lagen till punkt och pricka, en annan att ta en rövare...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Haha jo det är ju sant, tack för tipset. I värsta fall får jag väl be dem fakturera mig på typ 100kr för vinsten eller liknande, b2b.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
|||
![]() |